vrijdag, september 22, 2006

Afgetuigd (2)


Gelukkig ben ik blijkbaar niet de enige die er zo over denkt.
In De Morgen reageert Soumaya Zaougui -medewerkster bij 11.11.11- op het aftuigen in deze wijk van een moslimmeisje dat geen hoofddoek droeg.
Maar vooral op het relativeren van dat incident door Sultan Bali van het Steunpunt voor allochtone meisjes en vrouwen.

"Hier is cultuurrelativisme niet op zijn plaats", schrijft Zaougui. "Een vrouw die wordt afgetroefd omdat ze haar geloof op een andere manier invult. Dit gaat voorbij onverdraagzaamheid en staat gelijk aan racisme. In mijn beleving is dit net hetzelfde als iemand aftroeven vanwege een andere geloofsovertuiging. Het vertrekpunt van het SAMV is een emancipatie- en diversiteitsbeleid, in eerste instantie naar gelijke kansen en keuzemogelijkheden voor allochtone meisjes en vrouwen. Hoe kunnen zij zich in hun eigen gemeenschap emanciperen of naar gelijke kansen streven zolang we dergelijk incidenten met de mantel van het cultuurrelativisme bedekken? Zullen we het debat pas aangaan als effectief met cijfers bewezen wordt dat een dergelijk incident niet geïsoleerd is?
Ook ik ben wel eens nagejouwd omwille van mijn kledingstijl of het niet dragen van een hoofddoek. En ik geloof niet dat ik de enige moslima ben die dit meemaak. Het SAMV levert prachtig werk ten aanzien van allochtone meisjes en vrouwen. Maar dit incident minimaliseren is een kaakslag voor alle vrouwen die hun geloof persoonlijk willen invullen. Ik wil geloven dat Allah niet minder respect voor mij heeft omdat ik geen sluier draag
"

Geen opmerkingen: