zaterdag, januari 20, 2007

Kiel in zicht



(Foto Buurt-in-Zicht)

Het is nu officieel: het Kiel is hip.
Want de organisatie Buurt-in-Zicht mag dan officieel beweren wandelingen te organiseren in "buurten die meestal eerder negatief in de belangstelling komen", ze is óók een graadmeter geworden voor wijken waar én koopjes te doen zijn, én tegelijkertijd één en ander beweegt.
Na het Schipperskwartier, Borgerhout en Oud-Berchem is op 10 en 11 maart voor de derde keer het Kiel aan de beurt. Inschrijven voor de wandelingen kan pas later, maar de organisatie is wel nog op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die willen gidsen of hun huis durven showen.
Ik kreeg deze mail van hen:

"Beste,

Enkele weken geleden kreeg u het bericht dat Buurt-in-Zicht binnenkort naar de Kielwijk trekt. Intussen staat de datum vast: op zaterdag 10 en zondag 11 maart zullen nieuwsgierige wandelaars kunnen binnenkijken in woningen van fiere Kielenaars.

De zoektocht naar mooie en/of gerenoveerde woningen en enthousiaste gidsen om de wandelaars te begeleiden is gestart. We zoeken in totaal een dertigtal woningen en evenveel gidsen. Hierbij doen we graag beroep op de contacten die uw vereniging in de wijk heeft. Kent u nog bewoners die een handje willen toesteken voor hun buurt? Of kan u extra mensen warm maken om hun woning open te stellen of te gidsen?

Geef dan snel een seintje op 03/ 270 16 27 of lies.heirbaut@buurt-in-zicht.be.
"

Ps: Lijkt me ook écht een gelegenheid voor Bram om uit te pakken met dat ingenieus bloembak beveiligingssysteem?
Pps: Ik twijfel zelf nog of ik ga meedoen … Eerlijkheid gebied me toe te geven dat we ons huis eigenlijk zo goed als kant en klaar hebben gekocht (of geldt verven ook als een 'inspirerende renovatie') … En ik kijk nu al op tegen de "poetsmarathon" die aan zo'n gidsbeurt in je huis noodgedwongen vooraf gaat … Of zouden al die bezoekers met een flesje "bubbels" aan de voordeur verschijnen? Mmm, toch nog even over nadenken.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo,
Wij zijn Yvan en Nancy, een jong koppel (beiden begin 30) die wonen in Laakdal (bijna Limburg). We werken alletwee in Antwerpen en willen graag, vnl. om de files te vermijden, verhuizen naar Antwerpen. Tijdens het weekend zouden we wel in Laakdal (kortbij familie) blijven. We hebben een appartementje gezien met 2 slaapkamers (voor het geval er kindjes komen) op de 7e olympiade-laan. Kunnen jullie mij meer vertellen over de buurt, is het aangenaam wonen, is het een veilige buurt, zijn de mensen verdraagzaam, is het netjes, .... Alle reacties zijn welkom.
Groetjes, Yvan en Nancy

www.hetkielblogt.be zei

Beste Yvan & Nancy,

een echt beeld van de buurt, probeer ik op de weblog weer te geven.
Maar ik wil wel nog een en ander voor jullie hier samenvatten.

Ik vind de VIIe Olympiadelaan niet de meest gezellige straat. Het is bovendien een drukke baan, dus hou rekening met wat straatlawaai van verkeer.
Het Kiel blijft een aandachtswijk.
Met meer sociale woningen, kansarmen en verschillende nationaliteiten dan andere buurten in Antwerpen.

Dat gezegd zijnde: ik en mijn vrouw hebben het ons nog geen seconde betreurd dat we een kleine twee jaar geleden naar hier verhuisden.
Je vindt op het Kiel meer "waar voor je geld" qua immo dan elders in Antwerpen (waardoor wij bvb een leuke tuin aan ons huis konden veroorloven).
Ook de bereikbaarheid is een enorme plus. Ik ben op minder dan een half uur tijd 's ochtends op mijn werk in Brussel (dankzij de oprit naar de A12). Maar evengoed ben je -met fiets, openbaar vervoer of wagen- op minder dan een kwartier in het centrum van Antwerpen.

Ondanks allerlei berichten, hebben we ons hier nog niet één keer bedreigd gevoeld. Misschien hebben we chance gehad? Misschien ook niet? We hebben prima buren. We zijn heel tevreden over de kleuterschool (De Toverbol) waar onze dochter -op wandelafstand- naar toe gaat.
De Abdijstraat is een winkelas die behoorlijk wat problemen kent, maar het blijft een heerlijke plek om te shoppen. Een unieke combinatie tussen allochtone ondernemers, grote ketens (Hema, Free Record Shop, Kruidvat, C&A, De Standaard, etc etc) en vaste waarden (heerlijke koffiespeciaalzaak, steengoede poulier, fantastische bakker, …)

Kielenaren zijn erg sociaal. Nog nergens in Antwerpen zo makkelijk een babbel met de buren gehad, als hier.
Het grootste nadeel is het totale gebrek aan een deftig café. Godzijdank zijn er enkele leuke restaurants. Maar voor een gezellig Bolleke zal je nog steeds naar Zurenborg of het Zuid moeten trekken.

Als jullie verder nog vragen hebben, aarzel niet om me te mailen:
antwerpenkiel at yahoo dot com