woensdag, augustus 31, 2005

GBA: "Geen goed schoolrapport, geen voetbal"


Voetbalclub Germinal-Beerschot gaat haar jeugdspelers voortaan ook op school in de gaten houden. De club wil rechtstreeks contact houden met de scholen van haar 96 jeugdspelers. "We gaan de rapporten van onze spelers opvolgen", zegt opleidingshoofd Mariman in Gazet Van Antwerpen. "Zelf bijles geven kunnen we niet. Maar we gaan wel de rapporten van onze spelers opvolgen. Zo kunnen er consequenties voor de wedstrijden volgen voor wie zijn studies verwaarloost."

Mooie bedoelingen zonder twijfel.
Maar ik herinner me uit mijn tijd bij de preminiemen, miniemen, kadetten en scholieren dat het voetbal dé ideale uitlaatklep was voor wie het op school veel minder goed deed.
Wie op de schoolbanken buisde, kon tenminste op woensdagmiddag en in het weekend nog dromen van een carrière als topspits.
En het feit dat ik het op school wel goed deed, maakte ook dat ik het nooit verder heb geschopt dan rechtsback.
Het doet me teveel aan die voetbalschool van Ajax denken. Waar de stress om te presteren -op het gras en in de klas- zo hoog is, dat de meeste kids het er maar even uithouden.
In de woorden van de betreurde Raymond Goethals: "Nie zievere, spiele!".

Geen opmerkingen: