donderdag, december 15, 2005

Racisme in de fitness


In de fitness op het Kiel mag je enkel binnen als je wit bent.
Dat blijkt uit een reportage met verborgen camera van VRT (reportage online te bekijken).
Eerst dient Mousa -een Belg van Marokkaanse origine- zich aan.
Hij krijgt te horen dat hij geen abonnement kan krijgen want dat alles vol zit.
Daarna volgt de camera Frederik die zich wél kan inschrijven.
Burgemeester Janssens zegt op VRT: "Daar is een woord voor: racisme".
En ondertussen is er daarom ook al een klacht ingediend tegen het fitnesscentrum.

Uit de beelden blijkt het om Better Bodies in de Bosschaertstraat te gaan.
Net achter mijn hoek.
Als ik op het net de foto's van hun cafetaria zie, denk ik dat Mousa vooral blij moet zijn dat hij er geen abonnement krijgt.
Maar ernstig: natuurlijk heeft Janssens gelijk.
Als iemand louter op basis van zijn huidskleur de toegang ontzeggen al geen racisme is, wat is het dan wel?

Anderzijds heb ik vreemd genoeg ook wel een paar grammetjes begrip over voor de uitbater.
(die ik voor alle duidelijkheid niet ken)
Ik kan me namelijk wel voorstellen dat als je een fitnesscentrum hebt met vooral allochtone jongens, dat een aantal Vlaamse vrouwen zich dan iets minder op hun gemak voelen.
De realiteit is nu eenmaal dat zelfs op straat vrouwen die te kortgerokt of te diep gedecolleteerd rondlopen, zich aan reacties van allochtone jongens mogen verwachten.
Dan zal dat niet minder zijn als je in een strak lycrapakje je benen helemaal opensprijdt om je hamstrings te trainen.
En ik ken zelfs vriendinnen die -ook al hebben ze destijds nog in de hand-in-hand-betoging meegelopen- toch heel bewust een fitnesscentrum hebben gekozen waar de meerderheid van de klanten niet uit allochtone jongens bestaat.

Betekent dat dat Mousa geen gelijk heeft om boos te zijn dat hij het fitnesscentrum niet binnenmag?
Tuurlijk wel.
Als dat al geen racisme meer is, wat is het dan nog wel.
Maar het betekent ook dat we dan even streng moeten optreden wanneer jongens in zo'n fitnesscentrum ervoor zorgen dat autochtone vrouwen er zich niet meer welkom voelen.
Anders vervangen we racisme gewoon door allochtoon seksisme.
En laten we nu maar eens erkennen dat beide een probleem zijn.

Ps:
Voor alle duidelijkheid: ik jog en heb dus noch van racisme, noch van seksisme last.
Maar als u een vrouw bent en even naar me wil fluiten, mag dat áltijd.

Geen opmerkingen: