zaterdag, december 16, 2006

Sex & the Abdijstreet



Esther Perel is een beetje Carrie Bradshaw van Sex & The City in het echt. De Amerikaanse schrijft de ene sexseller na de andere.
Het nieuwste boek heet Mating in Captivity en werd ook in het Nederlands vertaald.
Begrijpelijk, want Perel heeft Vlaamse roots. Meer nog: ze blijkt op het Kiel te zijn groot gebracht. En daar vond ze ook de inspiratie voor hét thema van haar boek: koppels zijn veel te braaf geworden.
Dat maakt ze duidelijk in een interview met Gazet van Antwerpen (artikel niet online):
"Onze generatie moet af van dat 'overbemoederen en -bevaderen'. Ik herinner me, toen wij opgroeiden aan de Abdijstraat, dat onze ouders elke zaterdagavond op stap gingen. Dat was hun avond, naar het bal op het Kiel. Ze werkten een hele week hard in hun winkel en ze voelden zich niet schuldig over hun uitstap"

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo,

om niet te vergeten... Esther dateert ook nog van een tijd waarin nog veel joden nog op het Kiel woonden.

Thans is er nog maar één winkeltje waar de eigenares joods is (sommigen herinneren zich misschien dat 5 jaar geleden een joodse juwelier zich kort tegenover Hoskens heeft gevestigd waar nu een GSM winkel is), maar het heel stilletjes houdt... hoewel iedere vrijdag is ze er weer, want...
Op het Kiel woont nog steeds een groep Sefardische joden (joden afkomstig uit Spanje en Marokko) die iedere vrijdag nog steeds een minyan vormen voor de kabbalat sjabat). Da's ook de reden waarom ik 7 jaar geleden op het Kiel kwam wonen, juist omdat het Kiel de enige plek in Antwerpen is met een (weliswaar kleine) sefardische joodse groep... dit in tegenstelling tot de Askhenazi joden aan de stationsbuurt.

Komaan, wie wat rondvraagt zal me nu wel vinden (van Spaanse oorsprong, joods, recent verhuisd naar Kontich, beroep,...).

Ik geef toe, ik formuleerde het soms wat scherp in het verleden... dus wie me nu aanspreekt als ik op vrijdag op het Kiel rondloopt trakteer ik op een biertje. Want door mijn formuleringen heb ik wel wat mensen gekwests... hierbij sorry aan onderandere Victoria en Jef!!!

Anoniem zei

Gekwetst? Nee hoor, beste collega. Al klinkt het zo stukken beter dan onder anonieme vlag.

Anoniem zei

Zo snel ben ik niet gekwetst hoor! Een goede discussie af en toe kan geen kwaad denk ik, in tegendeel, het verruimt je blik. Ik denk dat we pas verkeerd bezig zijn als we niet meer van mening mogen verschillen!!
Dat van die pint daar hou ik je aan, het enige probleem is het gebrek aan goei cafe's op het Kiel, maar dat is weer een andere discussie nietwaar...

Anoniem zei

Geen probleem Victoria,
in de synagoge staat er altijd een kratje Israelisch bier, gemaakt op basis van druiven... lekker, maar verduiveld gevaarlijk.
Weet het van de cafeetjes, ach Wilrijk Valaar is niet ver en daar heb je nog een paar leuke babbel-kroegjes