donderdag, juni 21, 2007

Primeur voor Antwerpen: verkeerslichten tégen de rijrichting


De De Bosschaertstraat heeft extra verkeerslichten gekregen aan het kruispunt met de Sint-Bernardsesteenweg.
Maar vreemd genoeg staan die tégen de rijrichting in.
Net als de stopstreep voor auto's die er geschilderd werd.
Vaste lezers van de commentaar op hetkielblogt.be wisten het al langer.
De uitleg staat nu ook in Het Laatste Nieuws (artikel niet online).

Klaar voor klare taal van de stad?
Het is niét de bedoeling om de rijrichting van de Abdijstraat en de De Bosschaertstraat om te keren, maar het is óók geen blunder.
«Dit was de bedoeling», reageert Jan Verhaert van het kabinet van schepen Ludo Van Campenhout (Open Vld). «Maar het wil niet zeggen dat de rijrichting in de De Bosschaertstraat of de parallel gelegen Abdijstraat zal veranderen. Door de werken aan de Sint-Bernardsesteenweg, waar het Vlaamse Gewest verantwoordelijk voor is, ligt er al bekabeling voor verkeerslichten. We hebben er voor geopteerd nu maar meteen de lichten te plaatsen. Zo hoeven we de straat later niet meer open te breken als de stad iets aan de rijrichting wil doen.»

Nog meer klare taal?
«Stel dat er een braderie plaatsvindt in de Abdijstraat, krijgen we het verkeer nu langs de De Bosschaertstraat weg. Daarvoor moet in uitzonderlijke omstandigheden het beging van de De Bosschaertstraat tweerichtingsverkeer kennen. Een kering van de rijrichting in de Abdijstraat is nu niet aan de orde. De vraag duikt af en toe op, maar er staat nergens iets geagendeerd dat in die richting wijst.»

Ps: bijna vergeten, het Nieuwsblad had vandaag ook een verhaal over het Kiel (artikel wél online): iets over gehandicapten die de Lijn een jaar lang systematisch is vergeten.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik dacht dat ze die streep daar geschilderd hadden om toe te laten dat voertuigen die van werf op de hoek komen, recht de st.-Bernardsesteenweg kunnen opdraaien.
Niet dus.

Anoniem zei

Teken alvast de petitie tegen een andere rijrichting in de Abdijstraat bij dagbladhandel Roosens (aan de wittestraat). Dank u :-) !

Anoniem zei

Algemeen denkpatroon van veel winkeliers in de Abdijstraat. Wat voor hen goed is (lees: hun zaak) is voor iedereen goed. Wat de rest van de buurtbewoners (de klanten dus!) vinden, is van minder belang. Dat de (bijna dagelijkse) file tussen Pierenbergstraat en St-Bernardsestwg niet direct gelijk staat aan aangenaam winkelen is van geen tel. Als we maar met onze auto voor de deur van de krantenwinkel kunnen staan om onze krant te gaan halen. Een Drive-In krantenwinkel is misschien een idee?

Anoniem zei

... en zolang de andere krantenwinkels maar stroomafwaarts liggen.

Anoniem zei

Hoi!

Natuurlijk even reageren :-)

Dit initiatief heb ik genomen niet enkel uit eigenbelang, maar uit de vrees dat de gehélé straat (dus ook de zaak van mijn collega) hieronder gaat lijden. Een winkelstraat leeft ondermeer van de "passage" ook die mensen die met de wagen voorbijkomen. Nu komt er idd. een pak verkeer voorbij, mensen opweg naar de stad,
st-bernardsesteenweg... maar wie moet er nu de andere richting uit?
Als er geen files, maar ook bijna géén winkels meer zijn, dat lijkt me pas lastig voor de buurtbewoners. Het aantal winkels is over de jaren al klein genoeg geworden...

Niet iedereen hoeft het met me eens te zijn, maar ik denk dat ik met mijn petitie mijn steentje bijdraag aan een betere buurt én Abdijstraat, dat is goed voor mij (natuurlijk "Jef"), maar ook voor mijn collega's én de andere buurtbewoners. En gelukkig lijkt een flink aantal buurtbewoners het toch met me eens als ik kijk naar het aantal handtekeningen.

Alvast dank aan hen die zijn komen tekenen!

Anoniem zei

Wat ik overigens ook erg verdacht vindt, is die snelheidsmeter in de De Bosschaertstraat, net achter het verhoogde kruispunt met de Wittestraat - Turnersstraat.

Anoniem zei

Net zoals er een bord staat aan de hoek kampioenstraat vii de olympiadelaan dat je rechtsaf de laan opmoet als je de kampioensstraat uit komt

alleen mag je enkel de kampioensstraat in vanop de laan...