donderdag, februari 17, 2011

De Bosschaertstraat blijft enkelrichting


De Bosschaertstraat zal ook na de heraanleg een enkelrichtingstraat blijven.
Dat is bevestigd op de coördinatievergadering met de bewoners vanavond.
Enkel bij evenementen -zoals tijdens de Braderij- zal verkeer in beide richtingen mogelijk zijn.

Zo'n bewonersvergadering is trouwens een erg bizarre bedoening.
Eerste vaststelling: De Bosschaertstraat lijkt een volledig "witte" straat te zijn.
Er daagden zo'n 50 bewoners op, maar niet één allochtoon.
Konden sommigen de brief in het Nederlands niet lezen?
Hebben ze minder last van onze "klaagcultuur"?
Hoe dan ook: ze waren er niet.

Ook opvallend: NIMBY (not in my backyard) heerst op zo'n avond.
Er was iemand die een vurig pleidooi hield tegen het fietssas op het einde van De Bosschaertstraat.
De reden bleek dat hij daardoor niet meer voor zijn garagepoort kon parkeren.
De bewoners van de Gabriëllastraat (het steegje in De Bosschaertstraat) hadden massaal gestemd voor een maximaal aantal parkeerplaatsen in hun woonerf.
Maar rekenden er wél op dat enkel zij daar dan zouden mogen parkeren.
En de hoofdprijs was voor de bewoner van 53A die de volgende vraag stelde:
"Ik woon in De Bosschaertstraat nummer 53A.
Hebt ge dat genoteerd?
Want ik heb maar één belangrijke vraag: zal 'kik' tijdens den ielen tijd van de werken -op het moment da kik da wil- in en uit mijn garage kunnen rijden
"

Dat bleek -stel je voor- niet te kunnen.
Blijft natuurlijk de vaststelling dat het absurd is waarom er jaren niéts heraangelegd werd op het Kiel, en nu op één jaar tijd de hele wijk in een werf veranderd wordt.
Waarom er tegelijkertijd én in De Bosschaertstraat, én op het kruispunt van de VIIde-Olympiadelaan gewerkt moet worden … Joost mag het weten.

3 opmerkingen:

Unknown zei

Als je 50 bewonders ziet van een straat van bijna 1 kilometer lengte kan je moeilijk concluderen dat het een witte straat is. Vooral als er wel 'allochtonen' aanwezig waren. Weliswaar in sterke minderheid maar ze waren er wel. Waar je wel over kan spreken dat de opkomst aan de lage kant lag.
Van die 50 mensen waren er maar een vijftal die hun beklag kwamen doen. En aan de reactie van de groep op het klaagzang van bewoner 53A denk ik dat onze klaagcultuur bijzonder goed meevalt.
De bewoners van de Gabriëllastraat zullen nu wel spijt hebben dat zij hun woonerf veranderd hebben in een parking.

www.hetkielblogt.be zei

Mike,

natuurlijk bedoelde ik niet dat er écht geen allochtonen in de Bosschaertstraat wonen.
En misschien heb ik inderdaad de ene uitzondering niet opgemerkt.
Maar blijft toch opvallend dat de vergadering zo "wit" kleurde.

Trouwens inderdaad: ik heb al vergaderingen meegemaakt waar de sfeer veel grimmiger en zuurder was. Hier was er zelfs een klein applaus op einde van vergadering.

jimbo zei

Geachte blogbeheerder,


Ik contacteer u via deze weg, en ook omdat ik niet meteen contactgegevens vindt, met een vraag.
Ik ben een student journalistiek van de Plantijn Hogeschool Antwerpen en samen met twee medestudenten hebben wij de opdracht om te werken rond een bepaalde Antwerpse wijk. Treft dat onze wijk Het Kiel geworden is en we hierover dus enkele opdrachten moeten volbrengen.

Een van deze opdrachten is een videoreportage draaien rond een bepaalde problematiek in de wijk zelf. We zijn al in de wijk zelf geweest, maar hebben tot nu toe nog niet onmiddellijk een concreet onderwerp waarover we onze reportage zouden kunnen doen.

Nu contacteer ik dus u met de vraag of u ons hierbij op één of andere manier kan helpen. Met de overtuiging dat u wel bekend bent met de wijk en wat er leeft hopen wij dat u misschien wat problematieken zou kunnen aanreiken. Dit moeten natuurlijk niet allemaal grote maatschappelijke problemen zijn, maar dit mogen ook dingen zijn die een deel van de wijkbevolking bezighoudt dezer dagen of waar al eens wordt over geklaagd. Het mag dus een probleem zijn dat maar een deel van de wijk of zelfs één enkele straat beslaat, waar de mensen over praten en wat de wijk en bepaalde mensen op één of andere manier hindert.

Als u ons kan helpen, wat ik ten zeerste hoop, mag u altijd contact opnemen via mijn e-mailadres : dudejimbo@hotmail.com U mag contact opnemen als u informatie of thema's hebt die ons verder kunnen helpen, of als u misschien liever eens afspreekt voor een gesprek hierover mag u dat ook altijd laten weten.

Nogmaals hoop ik dus dat u ons te hulp kan schieten.


Met vriendelijk groeten,



Jimmy Van Der Velde