donderdag, oktober 13, 2005

Blauw in Barcelona


Wateenstad.

Wat me opviel in Barcelona -behalve de lekkere tapas en goedkope cava- was de aanwezigheid van politie op bijna elk plein. Niet met veel machtsvertoon. Maar wel in uniform. Wij logeerden bijvoorbeeld vlakbij het kunstencentrum Macba. Het plein voor het Macba is de pleisterplaats voor alles wat skate in Barcelona. De politie-agenten (een duo) lieten hen rustig doen, en er kon zelfs een joint gerookt worden. Maar wanneer iemand de sfeer dreigde te verzieken, grepen ze meteen in. En ook 's avonds bleef je heel geregeld politie zien.
Opgelet: ik ben absoluut geen voorstander van een politiestaat.
Maar dat is Barcelona ook niet. Geloof me: er wordt nog uitgebreid gefeest.
Maar ik heb op vier dagen Barcelona meer "blauw op straat" gezien dan in een maand op het Kiel.
En dan weet je dat hier de balans misschien toch in de verkeerde richting is doorgeslagen.

Waarschijnlijk hebben we in Antwerpen zelfs niet minder agenten per inwoner dan in Barcelona.
Alleen: daar worden ze -naar mijn gevoel- beter ingezet.
Agenten die wachten op een opdracht, rijden niet doelloos rondjes. Ze hebben hun vaste plek op een plein of een drukke straat. Logisch. Want de kans dat ze daar moeten ingrijpen is groter. En bovendien weet je als burger ook perfect waar je een agent kan vinden als je er één nodig hebt.

Maar toegegeven: in Barcelona is dat ook nog een pak belangrijker dan op het Kiel.
Of waarom bestaat er anders een hele website met alle trucs van bedelaars en pickpockets in Barca?

Geen opmerkingen: