dinsdag, november 23, 2010

Red de bomen van de VIIde Olympiadelaan



Al 697 leden heeft de groep op Facebook: "Red de bomen van de VIIde Olympiadelaan".
Ik had over de zaak zelf nog niets gehoord, tot ik de Facebookgroep zag opduiken bij vrienden.

Bij het onderzoek naar de heraanleg van de VIIde Olympiadelaan werd ook de gezondheid van de lindebomen onderzocht.
Van de 110 (sommigen hebben het zelfs over 184 bomen) bleken er 14 ziek of onveilig.
Maar het districtsbestuur wil niet enkel die bomen kappen, ook de andere moeten tegen de vlakte.
In de woorden van Antwerps districtsburgemeester Chris Anseeuw (SP.A):
"Het klopt dat het merendeel van het groen nog gezond is, maar de boomwortels verbrijzelen het asfalt en de tramsporen.
Wortels kappen zou een oplossing kunnen zijn, maar dan vallen die bomen op de duur om.
Daarom zullen ze vervangen worden door jonge boompjes, waarvan de wortels in toom zullen gehouden worden met een speciaal geleidingssysteem.
"

De tegenstanders wijzen er op dat de bomen al meer dan vijftig jaar deel uitmaken van het straatbeeld.
En uiteraard: dat ze voor schaduw zorgen, een thuis zijn voor de vogeltjes en ons behoeden voor het broeikaseffect.

Zelf ben ik er nog niet uit.
Want ach mevrouw Anseeuw, wat is nu zo'n bobbeltje in het asfalt, vergeleken met zo'n mooie linde?

Anderzijds herinner ik me nog dat er óók moord en brand geschreeuwd werd om de bomen die op de Leien gekapt werden.
Ook dat zou een beton-, in plaats van een groene boulevard worden.
Je kan achteraf alleen maar vaststellen dat het doemdenkers waren.
De Leien zijn minstens net zo groen als vroeger.
Idem voor de Dageraadplaats, waar de buurt zich eerst ook verzette tegen het rooien van de kastanjes.
Daar draaiden de bewoners bij nadat ze héél duidelijke garanties hadden gekregen dat de kastanjes zouden vervangen worden door minstens evenveel lindebomen.

Laten we het dáár in elk geval eens over zijn: als de 110 bomen op de VIIde Olympiadelaan moeten sneuvelen, dan moeten ze vervangen worden door flink wat ander groen.
Het is niet dat er op het Kiel zoveel groene lanen zijn dat we er mee kunnen "smossen".

1 opmerking:

Feniks zei

Ik las ook net dat de bomen in de Nationalestraat gaan verdwijnen. Als er opnieuw evenveel bomen aangeplant worden, dan heb ik er in principe niets op tegen. Helaas worden die nieuw aangeplante boompjes vaak aan hun lot overgelaten, zoals in de Camille Huysmanslaan of de Karel Mertensstraat, zodat ze hevige droogte niet overleven. Het kan mijn indruk zijn, maar ik zie steeds minder groen in de stad.