dinsdag, november 08, 2005

brand


Er staan op dit moment een vrachtwagen en een schoolbus in brand in de Zeelandstraat in Hoboken.
Toegegeven: da's niet op het Kiel -moet ik nu een beetje lullig toegeven- maar wel wreed dichtbij.
Ik hoorde politiesirenes, keek door het raam, zag jongeren met fietsjes zich achter geparkeerde wagens verschuilen, zag een combi voorbij vlammen, en kreeg op hetzelfde moment een newsalert per sms van ATV. Om te melden dat er in Borgerhout en Hoboken brandstichtingen zijn gebeurd.

Bizar gevoel.
Nog maar dit weekend stond ik in de rij bij de bakker.
Ik hoorde er een gesprek dat ongeveer zo ging:
"Allé: ge weet wer wa lezen" (wijzend naar de gratis zondagskrant)
"Ja. 'T is nogal wat hé. In Parijs. 'T zen gasten hé"
"Ze gon nu het leger inzetten. Hadden ze al lang moeten doen hé. Allemol tegen de muur."
"En 't zal nie lang duren of 't is ier uk van da"

Ik kwam toen gedegouteerd terug met mijn croissants en brood.
Het zijn hier niet de banlieus, zei ik tegen mijn vrouw.
Hier spreken we met elkaar.
De klanten achter me bij de bakker zouden eens echt een banlieu moeten zien.

En vanavond brandt het op een dikke kilometer van mijn huis.
Niet dat de wijk in de fik staat.
Maar toch.
Als je denkt -misschien moet ik toch maar eens eindelijk de garage opruimen om de auto binnen te parkeren- dan weet je dat er iets veranderd is.
En dat is niet goed.

Hopelijk blijft het bij één idioot.
En één dom brandje.

Geen opmerkingen: