vrijdag, januari 13, 2006

Prutsbib dicht?


In een nieuw bibliotheekplan staan dertien filialen in Antwerpen ter discussie, weet Gazet van Antwerpen. Waaronder dat in de Schijfstraat op het Kiel.

Eén keer ben ik in dat dwergbibliotheekje geweest. En dan nooit meer.
Een bib met een treurig aanbod.
Die geurt naar een oud schoolgebouw.
En die zoveel trapjes heeft dat je je er als nieuwe-man-met-kinderwagen absoluut niet welkom voelt.
Op nog geen kilometer is er trouwens een nóg zieliger liliput-bibliotheekje.
Dus GOD-ZIJ-DANK dat ze één van die filialen willen sluiten.
Er zijn vast véél interessantere zaken waar je zo'n gebouw voor kan gebruiken.

Maar ik hoor het u al mompelen: ocharme de senioren die graag een bib vlakbij de deur hebben. Daar houdt het spreidingsplan óók rekening mee. Want er komen méér plekken waar je boeken kan ontlenen. Negentig in totaal. Alleen niet enkel in bib-filialen maar ook in kinderkribbes, dienstencentra en culturele ontmoetingscentra.

Dus komaan Philip Heylen doe het licht maar uit in de Schijfstraat.

Ps: ik ben samen met mijn dochter lid in de parkbibliotheek in Merksem. Het is even rijden, maar wat een fantastisch gebouw, wat een lief personeel, en wat een super aanbod (zowel qua cd's, dvd's als boeken).

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Inderdaad huilen met de pet op in de bibs van de Schijfstraat en de Wittestraat. Mijn dochters en ik zijn vastgelopen op de bibliotheekstakingen van enkele jaren terug. En nooit meer teruggekeerd.
Niet dat de Standaard Boekhandel van de Abdijstraat zo'n fantastisch aanbod heeft, maar we hebben meer boeken gekocht dan geleend ondertussen.

Anoniem zei

Mocht de wittestraat sluiten, vind ik dat geen goed idee. Met de kleine kinderen een wandelingetje naar de bib om wat boekjes te halen, het is een belevenis voor hen.