woensdag, juli 19, 2006

Axl in het kiels


Op mijn vakantieadres las ik de voorbije dagen al in de kranten dat Axl Peleman een cd in het Antwaarps gaat opnemen.
De Morgen (artikel helaas niet online) zet vandaag de puntjes op de i: het wordt een cd in het Kiels:
"Kiels", zegt Peleman beslist. "Voor de rest van België zal het Antwerps zijn. Als mijn bompa iemand hoorde, kon hij nog precies zeggen of die van Antwerpen-noord, -zuid of van het Kiel kwam. Bij de jongere generatie is er dat wat uit, maar de echte Antwerpenaar zal het herkennen."
Ik kan al niet wachten tot hij die nieuwe plaat live -met zijn gitaar bovenop die luifel voor "den Tir"- komt voorstellen op het Kiel.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

dan zou ik toch graag te weten komen waar Axl opgegroeid is. want de buurt waar hij nu woont wordt niet meer tot het kiel gerekend, geloof ik.
hij bedoelt misschien 'hobokens' ipv 'kiels'...

Anoniem zei

...polderstads... voorwaar een poëtische buurt dus die CD wordt veelbelovend.

Nee, even serieus: ik denk dat hij al een paar van die nummers in avant-premiere ten beste heeft gegeven toen hij enkele maanden terug in de Tiret speelde. Very Peleman: sympathiek, maar ook weer niet zo sympathiek dat je'm meteen in huis zou halen.

Anoniem zei

Eindelijk groeit het besef dat alles beter is dan die afgrijselijke uit het "vlaams" vertaalde engelstalige lyrics, die dan op de koop toe nog eens gezongen worden met een dikke "vlaamse" tongval, Axl in de streektaal, ik sta er de volle 100%achter, en ik hoop dat het nog maar het begin is!

Anoniem zei

Axel in het Kiels?
Mooi zo om te lezen... zingen in het Kiels, ja, maar er wonen, neen bedankt... ook hij is gaan lopen!

Doet me eraan denken... was een tijdje terug op de Althena-park feesten in Kontich. Een groepje zangers sloot af met het liedje "zie ik de lichtjes van de Schelde...".

Nadien werd fijn gezegd dat dit liedje ging over het Antwerpen van vroeger, en niet zoals het nu is.

Deed me dadelijk aan het Kiel van nu denken...

Anoniem zei

@nafets:
Wat zou er mis zijn met het Kiel van nu?
Wakker worden, de tijden veranderen: op de Meir loopt ook niet iedereen meer in z'n zondags kostuum...
Als ik van de bakkersvrouw hoor dat ze duidelijk ziet dat hier opnieuw veel jonge gezinnen komen wonen, ben ik alleen maar blij.
En ik weet ook wel dat hier nog veel werk aan de winkel is, maar alles bij mekaar was hier komen wonen met ons gezin TOCH een goeie beslissing, vind ik. Ik wens elke straat wel zijn eigen
javellekes
toe ;-)