zondag, juli 02, 2006

Wiki Kili Wiki


Op oudejaarsdag gaf ik het Kiel een eigen artikel in de web-encyclopedie wikipedia.
Eigenlijk vooral om eens te kijken hoe dat ding nu juist werkt.
Mijn tekstje was heel kort:
"Het Kiel is een wijk in Antwerpen, net ten zuiden van het stadscentrum. Het is een volkswijk met sociale woningen, maar evengoed 19de-eeuwse herenhuizen. Eeuwen was dit een groen gebied, maar de Olympische spelen in 1920 en de Wereldtentoonstelling in 1930 brachten daar verandering in. Van die twee evenementen blijft nog weinig over, behalve dan een reeks straatnamen die naar sporten verwijzen. De wijk is bekend om haar hoogbouw die ontworpen werd door architect Renaat Braem, maar ook om voetbalclub Germinal-Beerschot of de huidige burgemeester Patrick Janssens die opgroeide in de wijk."

Het was 02:11 's nachts toen ik het artikel aanmaakte. Maar al 4 minuten later had iemand het aangepast. Ik begreep niet hoe je interne links kon aanmaken in wikipedia. En dat had ene Klaas1978 even opgelost. De jongen woont in Nijmegen, en heeft verder niets met het Kiel te maken, maar poetst bij wijze van hobby wikipedia-artikels op.
Ook midden in de nacht op oudejaarsdag.

Ondertussen is het artikel 41 keer aangepast. Het telt nu -in plaats van de enkele lijntjes waarmee ik begon- meer dan 50 regels. Ik heb er hevige discussies gevoerd (en verloren) over of een link naar Het Kiel Blogt onderaan het artikel thuis hoorde (dat ik het wikipedia-artikel was begonnen bleek -terecht- geen argument).
Uiteraard probeer ik er mee op toe te zien dat de informatie die wordt toegevoegd klopt.
Maar hoe achterhaal je of het waar is wat ene Norbert Zeescouts schrijft:
Tijdens de Reformatie van de 16e eeuw werden op het Kiel hagenpreken gehouden door de lutheranen. De calvinisten hielden deze eerder te Berchem en Borgerhout.

Is er een historicus(*) in de zaal?

(*)Ok: één die beter heeft opgelet in de aula dan ondergetekende

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Klopt, het Kiel begon toen al vlak buiten de omwalling (de huidige leien) en - kunsthistoricus hier - er hangt een mooie afbeelding van het Kiel in de zestiende eeuw van Jacob Grimmer in het koninklijk museum voor schone kunsten.

Anoniem zei

In het laatste nummer van "De 25 dagen van Antwerpen" (nr.8), staat een gravure van Frans Hogenberg (16de eeuw), waarop een hagenpreek te zien is. Op het Kiel uiteraard.