dinsdag, september 23, 2008

dans onder de Braemblokken



Ik kan helaas op geen van beide data, maar het lijkt me een heel boeiend project.
Deze zondag (28/09) en volgende zondag (05/10) organiseert het gezelschap "Blauwe Plekken" hedendaagse dansperformances onder en naast de woontorens van architect Renaet Braem.
Op de website klinkt het zo:
"Blauwe Plekken O58 kadert in de herdenkingen van Expo '58 en het toen geldende vooruitgangsdenken in de architectuur. De woontorens van Braem op het Kiel was een architectuur met een sterk geloof in vooruitgang. Maar hoe is dit 50 jaar later?"

De performances vinden plaats tussen 15u00 en 17u30.
Bij Nova kan je plattegrondjes ophalen van het parcours zodat je zelf kan kiezen op welk tempo en in welke richting je de verschillende dansstukken afloopt.
Alles is gratis.

dinsdag, september 16, 2008

Prinses en zwarte weduwe bezoeken Kiel





Twee keer bezoek op het Kiel van straffe madammen.

1) De stijlprinses tussen de Assepoesters.
Prinses Mathilde bezocht vandaag het project Binnenste Buiten, schrijft Gazet van Antwerpen (artikel online).
Het centrum in de De Bosschaertstraat is een soort "extreme make-over" voor OCMW-vrouwen.
Je kan er kleren kopen, terecht voor stijladvies of een jurk laten verstellen.

2) De zwarte weduwe
Ik loop er bijna dagelijks voorbij: de parking van Racingshop Piessens.
Altijd vol oude Porsches en racewagens om van te kwijlen.
Maar volgens Gazet van Antwerpen (artikel online) zit er niet alleen een pittige motorblok in die dingen.
In een oude Porsche 356 die vanuit Californië naar België was verscheept, bleek een "Zwarte Weduwe" verscholen te zitten.
Tom Piessens van de garage in de Wittestraat doet in de krant zijn verhaal:
"Van in het motorblok liepen er spindraden tot op de grond, geen typisch web. De spin zag ik op de uitlaat zitten, ook zeker geen diertje van bij ons."
Volgens spinnenexpert Koen Van Keer had het zelfs niets gescheeld of we zaten met een "Zwarte Weduwe plaag" op het Kiel:
"In het web in de Porsche vond ik meerdere lege eicocons, meestal goed voor zo’n 700 eitjes per stuk. De spin verblijft momenteel bij mij en heeft ondertussen wel een gevulde cocon geproduceerd. Ik wacht nu af of de eitjes ook bevrucht zijn. Daarna worden ze vernietigd zoals wettelijk bepaald.”"

zaterdag, september 06, 2008

Gratis krant


Geen zin om de krant te kopen?
Sinds een paar maanden kan je onder de gerenoveerde Silvertopblokken terecht.
Onder de blauwe toren (Jan Denucéstraat 16) kan je elke dag tussen 9u en 16u terecht voor een sapje, een soepje, een koffie of thee, én om de krant te lezen …
Op de flyer ziet het er niet meteen als het gezelligste café uit -meer een veredelde refter- maar kom … we gaan het binnenkort toch eens checken.

zondag, augustus 24, 2008

Tia is een rat olé olé



"Ik ben geregeld op de tribune van den Beerschot te vinden.
Tussen de andere ratten
"
Dat zei Tia Hellebaut daarnet op het VTM-nieuws.
Het Kiel is goud waard, dat wisten wij natuurlijk al lang.

donderdag, augustus 14, 2008

regenpijpdief


Het is eens wat anders dan een steekpartij
Op het Kiel is nu een regenpijpdief aan de slag.
Dat schrijft Het Nieuwsblad (artikel online).
Die ging in de Kruishofstraat in de nacht van maandag op dinsdag met meer dan vier meter koperen regenpijp aan de haal.
De dief had die losgeschroefd van een rijhuis.
Volgens Het Laatste Nieuws (artikel online) was er later ook in de Desguinlei een regenpijpdiefstal.
Ik zet alvast een extra alarm en slot op mijn huisnummer … da's vast het volgende doelwit.

schande


Alle verdachten die werden opgepakt in verband met de vier steekpartijen op het Kiel van vorig weekend zijn één dag later alweer allemaal vrijgelaten.
Dat schrijft Het Laatste Nieuws (artikel niet online).
Nochtans waren ze bij het gerecht bekend voor eerdere feiten.
En een familie bijna van de weg rijden en daarna ook nog eens de vader neersteken omdat die teken doet dat het wel wat trager mag, …
Ook dat is blijkbaar geen reden om iemand langer dan een dagje vast te houden.
Op welke planeet woont zo'n parketmagistraat?

UPDATE:
Een aantal verdachten zijn toch aangehouden.
Het Laatste Nieuws liet enkele dagen geleden weten dat het parket zich vergist had bij het eerdere bericht.
Oef!

zondag, augustus 10, 2008

één weekend: vier steekpartijen


Toch wel érg griezelig: zaterdagnacht zijn er op het Kiel op minder dan vijf uur tijd drie steekpartijen geweest. En vrijdagavond was er ook al een messengevecht.
Dat schrijft Het Laatste Nieuws en Knack.

Nummer 1 (22.30u):
In de Schijfwerperstraat werd een 28-jarige man neergestoken door een 27-jarige Iraniër uit Hoboken. Zowel dader als slachtoffer zijn bekend bij het gerecht.

Nummer 2 (01.00u):
De akeligste uit het rijtje. Een gezin steekt de VIIde-Olympiadelaan over en wordt bijna van de sokken gereden door een Mercedes. Waarop de vader teken doet dat het wel wat trager mag. Daarop stopt de wagen en stappen drie mannen uit. Die slaan de vader van het gezin in elkaar en steken hem verschillende keren met een mes. De man werd overgebracht naar het ziekenhuis, de daders werden niet gevat.

Nummer 3 (uur onbekend):
Op de hoek van de Sportstraat en de Tennisstraat krijgt een groepje jongeren het aan de stok met de inzittenden van een Mercedes (dezelfde als bij steekpartij nummer 2?). Opnieuw wordt er meteen naar messen gegrepen. Een 24-jarige wordt licht gewond, een 27-jarige uit Hoboken krijgt een messteek in de rug waarbij de hoofdzenuw op een haar na gemist wordt. De twee daders konden opgepakt worden. Een 21-jarige Kielenaar en een 27-jarige uit Antwerpen. Alweer niet onbekend voor het gerecht.

Nummer 4 (vrijdagavond):
Afrekening in het drugsmilieu. Een 39-jarige Antwerpenaar werd hevig bloedend gevonden in de Cyriel Buyssestraat. Een beetje verder kon de politie een 28-jarige illegaal oppakken die een gebroken kaak had. In de buurt werden twee messen gevonden. De politie gaat uit van een geschil in het drugsmilieu omdat de Antwerpenaar gekend is voor drugsfeiten.

Hopelijk wordt er nu de komende weken extra gepatrouilleerd en blijven de daders een tijd in de cel, want dit is toch wel héél héél erg akelig.

UPDATE: MOCHT IEMAND HET GEZIN VAN STEEKPARTIJ 2 KENNEN … IK ZOU HUN VERHAAL OOK WEL GRAAG WILLEN HOREN

woensdag, augustus 06, 2008

H&M


Juicht en jubelt!
De H&M in shoppingcenter Den Tir krijgt volgende maand ook een mannenafdeling.
Dat meldt een papiertje dat er aan de vitrine hangt.

vrijdag, augustus 01, 2008

Oudste Nederlander is Kielenaar



U kon het eerder deze week al overal in de media lezen: de nieuwe oudste Nederlander is eigenlijk een Belg.
Maar Gazet van Antwerpen schrijft nu dat Jos Wijnant bovendien een Kielse rat is.
Hij groeide op in de Brederodestraat, maar woonde daarna -tot 1917, man dat is lang geleden- op het Kiel.
Vlakbij de plek waar nu het Beerschot stadion staat.
Het zal toch niet dít huis zijn?
Want ook hetkielblogt.be heeft zijn redactielokaal in de schaduw van het stadion.

Jongen klem op draaimolen tijdens braderij



Een jongetje van 9 jaar is donderdagavond in de Abdijstaat ernstig gewond geraakt toen hij klem kwam te zitten onder het draaiend platform van een paardenmolen.
Dat schrijft Het Laatste Nieuws (artikel niet online) vandaag.
Het kind was nog op paardenmolen "Poppeye" in de Zandvlietstraat proberen te springen toen de molen al draaide.
Hij sukkelde daarbij met zijn voet onder het platform.
Volgens de krant liep hij daarbij een open beenbreuk op.
De uitbaatster van de attractie -Caroline Bogaert uit Wommelgem- zou niets te verwijten vallen.
Foto: archiefbeeld van www.kermisworld.be

woensdag, juli 30, 2008

feest



Aaaaaah … de braderij in de Abdijstraat.

Waar het vanaf vandaag tot en met zaterdag féést en kermis is …


Waar "Kop van jut" nog als sport geldt …


Waar covergroepen en ATV-presentatoren nog vedetten zijn, en iéderéén zijn beste beentje voorzet …

maandag, juli 21, 2008

Nieuwe supermarkt



Op de plek waar vroeger de Aldi was, is nu een nieuwe Turkse supermarkt op de Boomsesteenweg.
"Meram Supermarket" is nog een pak groter dan de Marokkaanse supermarkt op de Abdijstraat.
Wij vonden er bvb alle ingrediënten om onze "Eigenaardige curry met kip en pinda" (uit Koken onder invloed: eten om bij te drinken -> ja zo kent u ons weer) te maken.
Niet meteen een typisch Turks gerecht.
Er is ook een kleine slagerij en verse groentenafdeling.
Een tochtje door de winkel is tegelijkertijd een heerlijke ontdekkingstocht langs exotische Turkse specialiteiten.
Wij waren helemaal weg van de "Arko" scheercrème (zie foto).
Als onze Turkse snor een beetje wil opschieten, nemen we volgende keer een tube mee.

zondag, juli 20, 2008

braderij




Nog tien nachtjes slapen en het is weer zo ver: braderij in de Abdijstraat.
Het hele programma staat nu online.
(Zij het met erg weinig uitleg voor de rest)
Sabine Tiels en Coco Jr op woensdag is niet meteen ons ding.
Maar de Million $ Sunrise lijkt ons wél de moeite.
Elvis Presley, Johnny Cash, Carl Perkins, Jerry Lee Lewis en Sam Phillips op één podium.
Ons vetkuif staat al recht!

woensdag, juli 02, 2008

gasramp voorkomen



In de Wittestraat heeft een alerte buurtbewoner en de politie een gasontploffing op het nippertje kunnen voorkomen.
Dat schrijft Gazet van Antwerpen vandaag.
De buurtbewoner had een onbekende man zien binnengaan in een leegstaand pand.
Toen de politie arriveerde vond die een volledig afgerukte gasleiding.
De man die de politie opbelde, heeft een groot drama voorkomen“, zegt politiewoordvoerder Sven Lommaert in de krant.
De boel was anders zo goed als zeker ontploft.
Het gaat om het pand op nummer 3, aan de kant van de Boomsesteenweg.

Fotocredit: Google Maps

zondag, juni 29, 2008

Fiesta Andalucia



Spanje is Europees Kampioen voetbal.
En dat is ook op het Kiel -historisch met een grote Spaanse gemeenschap- niet onopgemerkt voorbij gegaan.
Aan café Andalucia in de Julius de Geyterstraat barstte een volksfeest los.
Met de autokaravaan en het getoeter die we al kenden van de Turkse wedstrijden, maar ook met Bengaals vuur en een groot scherm in de Golfstraat.
Champion Spain/Back
Champion Spain/Boy
Champion Spain/Flaginthestreet
Champion Spain/Car
Champion Spain/Bengal
Champion Spain/Belly

vrijdag, juni 20, 2008

Türkiye!!!


Feest in de straat.
Turkije maakt in de allerlaatste minuut gelijk tegen de Kroaten en schakelt hen uit met de penalties.
Op voorhand hingen er al vier vlaggen uit in ons straatje.
En na de match kwamen de buurmeisjes ook meteen Turkiye!!! roepen op straat en dansje maken met hun vlag.
Ook meteen onze overburen -wat nuchterder zonder vlag (voorlopig toch)- proficiat gewenst.

En daarna de Abdijstraat nog even ingelopen.
In de hoop daar wat feestfoto's te kunnen maken.
Maar de meerderheid was toen al richting stadscentrum verhuisd.
Aan één café hingen wel nog boel jongeren op de hoek rond.
Ik hoorde ze ook over "penalty" bezig.
Dus ik applaudiseer en wens hen proficiat.
Waarop één van die jongens:
"Hey! Ik zen wel ne Marokkaan hé!"

Hilarisch.
Zo ingewikkeld is het dus in een multiculturele wijk :)

Ps: klein jubileum -> dit is de 400ste post op hetkielblogt.be

vrijdag, juni 13, 2008

in bloei



Het Kiel fleurt op.
Letterlijk.
Want wat beloofd werd bij de opening van het nest in de Schijfstraat, gebeurt nu ook echt: het staat in bloei.
Een groot deel van de wilgentakken heeft al groene blaadjes gekregen.
En zelfs de bank is een struikje aan het worden.
Toen ik daarnet foto's ging maken, werd ik meteen aangesproken door een oudere buurtbewoner:
"Het groeit schoon hé … Ik had ooit nooit gedacht dat dat ging lukken. Maar het krijgt nog elken dag water. Als het niet regent, komen ze dat gieten. Da's ne Marokkaan die dat doet."

Mo (link naar betalend artikel, maar je ziet hem wel rechts op de foto) is dus nog altijd goed bezig blijkbaar …
(zie ook hier voor meer uitleg)

zondag, juni 08, 2008

Hangjongeren


In avant-première de nieuwe column voor de Kielse Klanken Krant.
Helemaal echt gebeurd paar weken geleden …

Hangjongeren

Ze waren blond.
Nog net geen 18 (denk ik).
En ze hadden een heel kort shortje aan én een nog korter truitje.
De twee meisjes stonden samen met hun vriendjes op de hoek van de Abdijstraat tegenover café Den Toren.
Daar is een schoenwinkeltje.
Ze hadden besloten om de hakjes er niet alleen te passen, maar ze ook meteen uit te proberen op straat.
Het Kiel als catwalk.
Klakkend met hielen.
Wiegend met heupen.
Om dan leunend tegen het fietsenrek een sigaret op te steken.
En het was die dag al zo warm.
“En in het zwart zijn ze ook héél mooi hoor”, liet nu ook de verkoper zich niet onbetuigd.
Terug naar binnen.
Nog twee centimeter hoger weer buiten.
Nog een sigaret.
En een truitje dat met elke haal wat verder naar boven kruipt.
Drukkend was het die dag.
Laf.
Op de andere hoek –aan de overkant van de Abdijstraat- hangen ook jongeren.
Niet om schoenen te passen.
Ze hangen er elke dag.
Ze kijken naar de blonde meisjes aan de overkant.
Ze zijn nooit op hun mond gevallen.
Het gaat vast onweren straks.
Zo heet.
Ik verwacht dat ze iets gaan roepen.
Brutaal als altijd.
“Hoeren”, zou nog vriendelijk zijn.
Maar ze zwijgen.
Nooit eerder sinds ik in deze buurt woon heb ik ze zo stil geweten.
Ze kijken alleen maar.
En ze lijken tevreden.
Dat er ook nog rood en zilver in de meisjes hun maat is.

zaterdag, juni 07, 2008

Schoolfeest



Leefschool Toverbol in de Wittestraat hield vandaag haar schoolfeest.
Wij hadden vooral oog voor de piraten omdat het jongste redactielid (zie onderste foto) daar een rol in speelde.
Maar er werd ook prachtig gebuikdanst …
Er was de "Toverbol TV-crew" (stoere jongetjes met Turkse of Marokkaanse roots die ik eerst nog hoorde jammeren tegen hun juf "We gaan ons BE-LA-CHE-LIJK maken daar op dat podium" … maar die het uitstekend deden) …
En er was -noem ons maar een watje- een kippenvelmoment toen zo'n hele school dat nummer van Axl Peleman meezong:
"Ge had nen beige Turk en nen rooie Peruviaan, kastanjebruin maskes met hun sjallekes aan … Het Kiel trekt op een kleurdoos … de wereld in een volkswijk … Het Kiel trekt op een kleurdoos … hier voele kik mij rijk …"




woensdag, juni 04, 2008

Getest



Wat wij al niet doen voor onze lezers …
Op de hoek van de Abdijstraat en de Wittestraat is deze week Baklava World geopend.
En omdat u weet dat wij ons onvoorwaardelijk en onbaatzuchtig opofferen voor het goed van deze buurt … deden wij de test.

We bestellen voor vijf euro "een beetje van alles", en krijgen een bijna vol doosje van 500 gram.
En daar bovenop al meteen ééntje om te proeven in de zaak.



De baklava op het deksel van het doosje ziet er meer als spinazie uit, maar gelukkig ziet de inhoud er véél smakelijker uit.
Sticky zoals het moet en kraakvers.
Ik heb wel eens baklava in de Delhaize gekocht, maar dit proeft veel verser.
Het jongste lid van het kielblogt.be-panel vindt het té zoet (vreemde dochter hebben we toch) …
De rest van het panel kiest unaniem voor de kleine rolletjes met pistache (linksbovenaan op de foto).
Ook nog altijd kleverig genoeg om een pritt-stift in verlegenheid te brengen, maar met nog wat meer notensmaak dan de anderen.

Conclusie: we komen terug!
(zoals gezegd: wij testen grondig … één keer is geen keer)

Kiel krijgt zomerterras



Al drie jaar zeur ik er over, maar éindelijk lijkt het zo ver.
Het Kiel krijgt een gezellig zomerterras.
Zo één waar je altijd wel iemand die je kent tegen het lijf loopt.
Waar ze goeie muziek spelen, en waar ze een mojito kunnen shaken.

De Zomer van Antwerpen verhuist namelijk haar zomerbar van het Eilandje naar Petroleum Zuid.
Het terras komt dit jaar op het onbekende stukje groen naast de gebouwen van Bank van Breda.
Een soort niemandsland tussen het Kiel en het Zuid.
Waar vroeger een goederenstation was, komt nu een terras waar -en we citeren uit de brochure- "kleurige lampionnen tussen de bomen hangen, een open plek is met een gezellige bar en een relaxterras, een circustent of drie, een molen voor de allerkleinsten … Bij het vallen van de avond gaan honderden lichtjes en fakkels aan, en op frissere dagen steken we met plezier de vuren aan. Wat is er leuker dan daarrond verder te dromen?"

Dat klinkt zo goed, dat wij vandaag al gingen kijken.
Eigenlijk is het hele domein afgezet met omheining.
Maar dat houdt de onversaagde reporters van hetkielblogt.be uiteraard niet tegen.

Onze conclusies:

1) een prachtig uitzicht


2) een beetje mysterieus


3) de stoeltjes voor de BBQ heeft iemand nú al klaar gezet

zaterdag, mei 31, 2008

Afscheid


"Het wit van kledij, rozen en ballonnen overheerste vrijdagnamiddag in het crematorium van Wilrijk"
Reportage op site van Gazet van Antwerpen over het emotionele afscheid van Shauni Wagemans vrijdag.

Op YouTube blijven ook nu nog nieuwe eerbetonen opduiken voor het 14-jarige meisje dat zelfmoord pleegde door van een flatgebouw op de Jan De Voslei te springen.

dinsdag, mei 27, 2008

Shauni



Het aantal bloemen, briefjes en foto's lijkt nog elke dag aan te groeien tegen de gevel van het flatgebouw op de Jan De Voslei waar vrijdag de 14-jarige Shauni Wagemans zelfmoord pleegde door van het dak te springen.
Aangrijpende teksten zijn het.
Soms op kleine papiertjes gekriebeld.
Soms in grote letters op een A4-blad.
Zoals: "Waarom ben je gesprongen?"

Ook op YouTube staan verschillende eerbetonen.
Van haar broer, zus en vrienden.
Over de reden waarom Shauni zelfmoord pleegde, heb ik in de kranten nog weinig gelezen.
Maar haar broer schrijft in zijn YouTube-boodschap:
"Al die vuile debiele onozzelaar die haar hoofd heeft doen gek make, den hoogste boom in, 1 ding verkeerd zegge en ge sta gewoon nie meer recht, meisje of jonge kan me nie schelen, vuile onozelaars wacht maar tot dat bij jullie gebeurd"

Volgens Gazet van Antwerpen blijft een traumateam nog de hele week op haar school Sito 5 om leerlingen te helpen het verlies verwerken.
Vrijdag is er dan een herdenkingsplechtigheid en wordt Shauni begraven.

Het meisje kwam vrijdag terug van een week sportklassen, nam afscheid van haar vrienden, en stapte even verder een flatgebouw binnen.
Leerlingen die haar op het dak zagen staan, probeerden haar nog op andere gedachten te brengen.
Maar toen ze een politiepatrouille de straat zag indraaien, sprong ze de diepte in.

zondag, mei 18, 2008

videotheek dicht


De videotheek op de Abdijstraat sluit.
Er hangt een "totale uitverkoop" bordje aan de etalage en een "te koop" (of was het "te huur") plakkaat.
Heb toch de indruk dat door Shoppingcenter Den Tir de klemtoon noch veel meer op het eerste deel van de Abdijstraat is komen te liggen en dat het achterste deel meer dan ooit aan het verkommeren is.
(hoewel downloads en spotgoedkope dvd's zo'n videotheek ook wel geen goed zullen doen)

Nog meer shoppingnieuws:
de nieuwe baklava winkel op de hoek van de Abdijstraat en de Wittestraat is nog niet open geweest, maar heeft twee maanden later al wel een nieuwe pancarte op zijn gevel hangen.
Beetje vreemd marketingplan.

woensdag, mei 14, 2008

politiecontrole



De politie hield deze middag een grootscheepse verkeerscontrole op de VIIde-Olympiadelaan.
En ja hoor: ook hetkielblogt.be mocht zijn papieren tonen.
Vreemd toch hoe zo'n agente -zelfs al klinkt het allemaal beleefd- je toch meteen "verdacht" doet voelen.
En al helemaal als ze een paar minuten zitten te bellen om te checken of je Volvo niet geseind staat.

Dat ze beter dit weekend eens kwamen kijken naar die autokaravaan
Het lag ZO op mijn lippen …
Toch maar niet gedaan.
Het is te mooi weer om verzuurd te klinken
(en die agente keek sowieso al zo streng).

zaterdag, mei 10, 2008

Straatfeestje



Een vriendin die bij me in de tuin mee zat te barbecuen, dacht eerst dat het een cirkelzaag was.
Maar het bleek het patineren van een 1000cc moto te zijn op de hoek van de straat.
Gevolgd door nog een stapel andere motors.
En uiteraard een fanfare van toeters en een volledig geblokkeerd kruispunt.
Geen opstootje, maar een Marokkaans huwelijk.
"Ceremonie" duurde zo'n half uur.
Hele straat stroomde leeg om op de dorpel te kijken naar de waanzin.
Zelfs de Turkse overburen vonden het er een beetje over.

Ps: en ja u hoort de hoofdredacteur van hetkielblogt.be op deze video de intelligente opmerking maken: "Ik denk da da voor een huwelijk is"

dinsdag, mei 06, 2008

goeiedag



Als ze het clipje hier komen opnemen, mogen ze die 25.000 euro ook op het Kiel komen weggeven, vind ik.

Om mijn kansen even veilig te stellen: GOEIEDAG!

zaterdag, mei 03, 2008

afscheid


Beerschot neemt vanavond indrukwekkend afscheid van Maarten De Smedt, één van de oprichters van sfeergroep Armata Viola.
Die overleed vorige week op de bus naar een uitwedstrijd.
In een emotionele oproep vragen zijn vriendin en een kameraad om hem voor de wedstrijd niet enkel met de traditionele "You'll never walk alone" te eren, maar:

"Daarna zal Maarten zijn favoriete voetballiedje door de boxen worden geknald. Het liedje is van La Doce (de '12de man') van de Argentijnse club Boca Juniors en staat symbool voor hoe Maarten de voetbal en eigenlijk heel het leven beleefde en benaderde: vrolijk, vol passie en enthousiasme en een beetje geschift. Wij vragen iedereen om tijdens 'zijn afscheidsmoment' mee te gaan op het ritme van La Doce en te zwaaien en te zwieren met alles wat paars ziet tot heel het stadion een springende paarse massa is en hij daarboven kan zeggen: "da zijn nu mijn vrienden se"

Bij mij thuis staan de ramen al open.
De redactie roept en zingt ook van hier mee.

UPDATE:
De "you'll never walk alone" was inderdaad tot hier te horen.
Filmpjes van mooi afscheid duiken ook al op op Youtube ->

zondag, april 27, 2008

"ik verklaar het nest plechtig voor geopend"



Het nest is eindelijk klaar.
Deze namiddag was er in de Schijfstraat een plechtig "slotfeest".
Met presentator Johan Petit die kwam vertellen dat er te weinig tijd was om iedereen persoonlijk te bedanken en het woord doorgaf aan de directeur van het Middelheim museum.
Die op zijn beurt zei dat er te weinig tijd was om iedereen persoonlijk te bedanken, maar het woord doorgaf aan de burgemeester.
Waarop Patrick Janssens ook al geen tijd vond om iedereen te bedanken, maar graag kunstenaar en bedenker van het nest Andreas Hetfeld nog even naar voor riep.
Die nogmaals hetzelfde zei.

Maar goed: daarna mocht iedereen dus het nest in.
Vooral het jongste redactielid van Het Kiel Blogt was erg onder de indruk van zo'n nest waar zelfs mensen zich klein in voelen.

Ster van het project is Mohamed Makhi.
Een Marokkaan met een baard waar de Taliban jaloers op kan zijn, maar al 42 jaar Kielenaar.
En een Antwerps accent om dat te bewijzen.
Maar vooral met het hart duidelijk op de goede plek.
De komende weken en maanden zal hij ervoor zorgen dat het nest proper blijft.
En kan verder groeien.
Elke dag geeft hij de wilgentakken water zodat het nest binnenkort helemaal groen zal kleuren.

Hij is de man centraal op de foto hier onder.
Links naast hem "nest-ontwerpers" Suus Baltussen en Andreas Hetfeld.
En uiterst links op de achterste rij Eddy Duquenne van het Middelheimmuseum.


En nu we toch met foto's bezig zijn …
De Armand Pien in mij vond dat ik u ook dit beeld van een regenboog boven het Kiel niet mocht onthouden:

donderdag, april 10, 2008

nest


Mooie paginagrote reportage woensdag over "het nest op het Kiel" op de laatste pagina van De Standaard (artikel niet online).
U weet wel: van 15 maart tot 27 april 2008 wordt er gebouwd aan een nest tussen de potenblokken van Braem en tegenover de Nova in de Schijfstraat.
Artiesten Andreas Hetfeld en Suus Baltussen bouwen er samen met buurtbewoners, scholen en jeugdbewegingen een gigantisch nest van wilgentenen.
En ook al is het al de derde keer dat de kunstenaars in een wijk zo'n nest bouwen, het is de eerste keer dat het ook echt zal groeien.
Elke avond komen buurtbewoners in de rij staan -schrijft de krant- om de wilgentakken water te geven.
Doet me eraan denken dat ik ook zelf dríngend een keer moet gaan kijken naar het nest.
Mijn gietertje staat al klaar.

donderdag, april 03, 2008

baklava


De hanenwinkel op de hoek van de Abdijstraat en de Wittestraat is niet meer.
De grote haan aan de gevel -die wij altijd als 'landmark' gebruikten om gasten naar ons huis te loodsen- is al naar beneden gehaald.
Sinds vandaag staat er in grote letters 'Baklavaci' boven de deur.
Even googlen leert dat dat een Turkse zoete delicatessenzaak -met dus kilo's verschillende baklava- wordt.
Mmmmm!
Beter dan de drieëndertigste groentenwinkel …

maandag, maart 31, 2008

Eieren voor travestieten



Het had een leuk evenement moeten worden op het kiel: de Showqueenawards 2008 in feestzaal Kielpark.
Zeg maar de Oscars voor wie als Vlaamse man van pluimen, naaldhakken en glitterjurken houdt.
En dan bedoelen we niet om naar te kijken, maar om zélf te dragen.
Maar het evenement werd ontsierd door incidenten met allochtone jongeren uit de buurt.
Die bekogelden de travestieten met eieren en zouden "homo, homo!" hebben gescandeerd, volgens Gazet van Antwerpen (artikel niet online).
Opdracht voor de buurtwerker: misschien Priscilla Queen of the desert eens vertonen voor de kids uit de wijk.
En in elk geval: elke boosdoener tien pluimen in zijn gat als straf!

donderdag, maart 13, 2008

geen stofvlees meer


Liefhebbers van stofvlees, beterbalen en witkoelsoep zijn hun favoriete adresje op het Kiel kwijt.
Nauwelijks een half jaar na de opening is snackbar "Wereld en zon" in de De Wittestraat al failliet.
Vreemd vreemd vreemd …

dinsdag, maart 11, 2008

Beerschot belooft beterschap parkeerellende


Dat heb je natuurlijk als een invloedrijke buurtblog :-) een open brief publiceert:
Beerschot en burgemeester Janssens kondigen aan de parkeerproblemen bij thuiswedstrijden te zullen aanpakken.

Het is te zeggen …
Dit seizoen worden overtredingen nog gedoogd (politie zal geen boete uitschrijven maar waarschuwingsbriefje tussen de ruitenwisser stoppen).
Vanaf volgend jaar komt er dan een shuttledienst die supporters van parkeerterreinen aan de rand van de stad tot aan het stadion zal brengen.
Bovendien mogen bezoekende ploegen nog slechts 675 supporters meebrengen.

Voor de België - Holland op het Kiel zal de regeling in elk geval nog niet gelden.
Ja u leest het goed: de Belgische olympische ploeg speelt op 24 juli tegen Nederland als voorbereiding op de Spelen.
Volgens de Voetbalkrant zal dat waarschijnlijk in het Beerschot stadion gebeuren.

vrijdag, maart 07, 2008

Expo



Dat er ooit een wereldtentoonstelling op het Kiel was in 1930, weet ik ondertussen wel.
Maar niet dat er ook restanten van de expo '58 op het Kiel terug te vinden zijn.
Zoals die grote stenen bol voor het Bouwcentrum.
Die stond op de expo blijkbaar voor het Oostenrijkse paviljoen en was symbool voor de mineralen en grondstoffen van het Alpenland.
En ook een zaal in de Maurits Sabbelaan was vroeger het "Bellpaviljoen" op de Expo.

Mooie samenvatting met Google satellietbeelden hier te vinden.
Helaas geen foto's.
Want die bol ken ik dan wel, de zaal in de Maurits Sabbelaan kan ik me niet meteen voor de geest halen.

donderdag, maart 06, 2008

wafels


Net kindje aan de deur voor de wafelverkoop van basisschool De Toverbol.

"En dan is deze onderste helft nog voor u meneer.
Dat is voor als ik u bedrieg.
Dan mag u dees nummer bellen.
"
(wijst)
"Maar ik ga dat niet doen hoor, meneer.
Ik ben zo niet
"

We hebben dan maar meteen twee dozen besteld.

dinsdag, maart 04, 2008

Dader moord in cel


De politie heeft de dader van de moord aan café Nostalgie opgepakt.
De 28-jarige Turk heeft bekentenissen afgelegd, schrijft Het Laatste Nieuws (artikel niet online).
De man schoot begin februari op de hoek van de Voetbalstraat en de Golfstraat een 36-jarige Turk dood.
De twee zouden al een hele tijd ruzie met elkaar gehad hebben.

zondag, maart 02, 2008

Abdelstraat


Verander de Abdijstraat in Abdelstraat …
Met die petitie trekken twee allochtone filmmakers de straat op.
En dat levert hilarische tv op.
Met op kop de Afrikaan die Abdelstraat helemaal niet zitten, want: "Ik heb iets tegen Marokkanen"


Ps: met dank aan Bram voor de tip!

woensdag, februari 27, 2008

allochtone buurjongen vat Vlaamse overvaller


Jeannine Van De Wal, van de bakkerij in de Wittestraat, is haar overbuur "eeuwig dankbaar" schrijft Gazet van Antwerpen (artikel wél online).
En terecht.
Ze werd vorige week donderdag (van snel werken kan je ze bij de frut niet verdenken) overvallen in haar bakkerij.
De allereerste keer sinds ze de zaak in 1974 opende.

Buurjongen Bajram zette de achtervolging in op de gewapende overvaller en kon hem tegen de grond werken.
Daar werd hij door de buren in bedwang gehouden tot de politie hem inrekende.
De overvaller blijkt een 28-jarige Vlaming uit Hoboken te zijn, die bij de politie bekend is voor eerdere feiten.
Bakkersvrouw Van De Wal blijkt onder de indruk:
"Dat mijn allochtone buur te hulp schiet bij een overval door een Belg. Dat mag ook eens in de verf gezet worden!"

dinsdag, februari 26, 2008

Ambtenarees


Zappa moet een nieuw jongerencentrum/fuifzaal op het Kiel aan de August Leyweg worden.
De zaal gaat pas in de loop van dit jaar open.
Nu twijfel ik niet aan de goede bedoelingen, maar hun website belooft voorlopig niet veel goeds.
Of wat dacht u van dit soort ambtenarees:
"Zappa is er zich van bewust dat de jongeren tijdens het organiseren van evenementen, op alle gebieden en op ieder niveau, heel wat ervaringen opdoen die (voorlopig) niet echt herkent en erkent worden. Zappa gaat daarom op zoek naar methodieken om net die competenties, te laten(h)erkennen en te benoemen.

Met dan ook nog eens twee knoerten van dt-fouten …

Yeah baby! Groovy!

Ps: Mevrouw hetkielblogt.be -die ooit zelf voor sociaal assistent studeerde- zegt dat dit soort vreselijke zinnen schrijven blijkbaar bij de opleiding hoort … de dt-fouten zijn een eigen vondst van Zappa

Andy & the Androids



"Er zijn op de wereld teveel Christenen en te weinig leeuwen"

Nu al noteren in uw agenda: 22 maart, Cultureel Centrum Nova.
Want Andy Fierens mag aan de schoolpoort dan wel een gewone papa lijken
-ons jongste redactielid zit in dezelfde kleuterschool-
op het podium wordt hij: Andy & the Androids

"Zwart is de toekomst ze ligt op haar gat.
Wij snakken naar liefde maar niet meer voor lang.
Wij snakken naar liefde maar zwart als een graf …
"

Yeah baby!!!
Dat wordt een vooravond van Pasen om nooit meer te vergeten.

skinny dippen



Iemand stuurde me deze week een mailtje met een vraag naar info over het zwembad op het Kiel.
Ik dacht dat ie ofwel het Wezenberg bedoelde of het zwembad Ieperman in Wilrijk.
Maar dat bleek niet zo te zijn.
Blijkbaar is er op de August Leyweg óók een zwembad.
Als ik het goed begrijp wordt dat enkel gebruikt door verenigingen.
Zoals duik- en zwemclubs.
Wil je er toch als particulier terecht dan mag je niet preuts zijn.
Elke maand organiseert nudistenclub Athena er naaktzwemmen op zondag.
Zes euro per gezin … de kielblogt-redactie maakt de borst al nat …

Gb


Mijn vrouw helemaal gedegouteerd.
In de GB Express in shoppingcenter Den Tir bleken de eieren maar liefst vijf dagen over tijd.
Maar ze had in dezelfde winkel ook al rozemarijn gevonden die al helemaal bruin in de plastic verpakking zat.
Om nog maar te zwijgen van het schimmelende fruit in de schappen.

Dat heb ik bij de allochtone kruidenier op de Abdijstraat -die grote, pas gerenoveerde, waarvan niemand de naam kent- nog nooit meegemaakt.
Maar daar moet je de soundtrack er dan weer bijnemen.
Deze zondag hadden ze op volume 8 de -zo klonk het toch alleszins- moskeegebeden opstaan in de zaak.

vrijdag, februari 22, 2008

nieuwe inkom voor Kielpark


In het Kielpark wordt nog deze week gestart met de aanleg van een nieuwe inkomzone.
Dat schrijft Gazet van Antwerpen (artikel online):
Om het park aan te sluiten bij de vernieuwde Sint-Bernardsesteenweg en het winkelplein tussen Tir en Abdijstraat, wordt de inkomzone aangelegd in gelijkaardige materialen. Er komt ook nieuwe verlichting.

Zolang dat niét betekent dat er een gigantische stalen luifel door het hele park loopt, vind ik dat prima.
De Gazet weet verder ook nog:
Rond de speeltuin, die op termijn ook wordt vervangen, zal de komende weken nog een deel van de begroeiing worden weggehaald. Er worden onder meer 31 bomen gerooid. Verder worden er 17.500 vaste planten in verschillende soorten en 9.000 bloembollen geplant.

donderdag, februari 21, 2008

Priscilla, queen of het Kiel



Zeg nog eens dat er cultureel niets te beleven valt op het Kiel.
Op 8 maart treden Daniella, Shirley, Olivia de la Luna, Lou Lou Bijou en Gigi Extravaganza op in Feestzaal Kielpark (Sint-Bernardsesteenweg 113).
De Filles de Malines schenken de opbrengst aan het goede doel: het Koningin Paola Kinderziekenhuis.
Reserveren op 03-238.16.04, tickets kosten 10 euro.

dinsdag, februari 19, 2008

En nu hopen


… dat het Kiel de komende weken weer enkel het nationale nieuws haalt dankzij de goede resultaten van dat fijne ploegske.
Even genoeg "het Kiel" samen met de woorden mes, steekpartij en slachtoffer gehoord op radio en tv.

Pesten motief? (UPDATES)


Waarschijnlijk is pesten het motief voor de steekpartij maandagnamiddag op het Kielse SPIA.
Dat liet directeur Jan De Vroede daarnet verstaan in het VRT Nieuws
De meeste kranten melden vandaag ook de naam van het slachtoffer: Soufiane Chatar.

UPDATE 1:
De 16-jarige dader werd deze namiddag geplaatst in de jeugdinstelling van Mol.
Daar verbleef hij ook eerder al eens.
Eind vorig jaar keerde hij terug naar het Stedelijk Polytechnisch Instituut in Antwerpen.
Op de VRT-nieuwssite noemt Frank Noten, de algemeen directeur van het Stedelijk Onderwijs, de kans klein dat hij op de Kielse school nog een nieuwe kans krijgt.

maandag, februari 18, 2008

Verdachte steekpartij opgepakt



De mogelijke dader van de steekpartij aan de Kielse school SPIA is opgepakt.
De politie kon de 16-jarige jongen uit Berchem kort na 19uur oppakken.
Dat meldt Gazet van Antwerpen.
De jongen wordt ervan verdacht een 18-jarige schoolgenoot in de rug gestoken te hebben maandagnamiddag.
De verdachte kwam ook eerder al met de politie en gerecht in aanraking.
Hij kwam net uit een gesloten jeugdinstelling en was nieuw op het SPIA.

leerling neergestoken (UPDATES)



Een leerling van de technische school Spia op het Kiel is maandagnamiddag neergestoken.
Hij werd met een zware rugwonde naar het Sint-Vincentiusziekenhuis afgevoerd.
De jongen kreeg buiten de school aan de August Leyweg ruzie met enkele medeleerlingen van het SPIA, het Stedelijk Polytechnisch Instituut Antwerpen.

Het is niet de eerste keer dat de school op die manier in het nieuws komt.
In 2003 verwondde een 15-jarige er al twee medeleerlingen met een breekmes.
Eén van de slachtoffers werd toen in het aangezicht geraakt.
Ook toen gebeurde de steekpartij net buiten de schoolpoorten.

Toch neemt het SPIA ook al lang maatregelen tegen geweld op school.
Zo introduceerde het eind jaren '90 een systeem van gele en rode kaarten voor probleemleerlingen.

UPDATE 1:
-> Gazet van Antwerpen weet dat het slachtoffer niet meer in levensgevaar is.
Hij zou wel een geperforeerde long hebben en moet beademd worden.
-> VRT weet dat het slachtoffer al een eerste keer gehoord werd door de politie.
Hij zou een 16-jarige klasgenoot aanwijzen als dader.
Die jongen werd een jaar eerder al eens in een gesloten jeugdinstelling geplaatst.
-> Hier en hier de eerste beelden van het sporenonderzoek.
-> ATV wist in het journaal te melden dat het slachtoffer een jongen van 18 zou zijn.
-> Wie MEER WEET over wat er net gebeurd is, of slachtoffers of daders kent, mag het hetkielblogt.be uiteraard altijd mailen

UPDATE 2:
Het VTM Nieuws om 19uur wist te vertellen dat de jongen op weg was naar de tram toen hij in de rug werd gestoken.
Hij zou in het vierde jaar sanitair zitten.
Vreemd wel dat de directeur op VTM beweerde dat dit het eerste incident was op de school.

UPDATE 3:
-> In een eerste reactie laat Onderwijsminister Frank Vandenbroucke (SP.A) weten "ontzet" te zijn.
Dat meldt de nieuwssite van de VRT.
Vandenbroucke wenst de neergestoken scholier een "spoedig herstel"
"Hij is ontzet over het feit dat, luttele maanden na het voorval in Gent, opnieuw een steekpartij tussen leerlingen plaatsgevonden heeft", luidt de mededeling.
-> Bekijk interview met de schooldirecteur op ATV hier.
-> Bekijk het item uit het VRT nieuws -waaruit ook blijkt dat de steekpartij onder de beroemde potenblokken van Braem gebeurde- hier.

allochtone voetbalpapa


Vaders van migrantenjongeren moeten meer betrokken worden bij hun voetballende kinderen.
Dat is de inzet van een nieuw project: Germinal Beerschot Downtown.
Een samenwerking tussen de voetbalclub en minderhedencentrum (wat een gek woord) de8.
Zaterdag werd een groep allochtone voetbalpapa's al uitgenodigd voor een rondleiding in het stadion van Beerschot.
Volgens Gazet van Antwerpen (artikel niet online) wil het project de voetbalpapa's leren dat méér verwacht wordt dan enkel het betalen van lidgeld.
Dat zegt Katleen Peleman van de8:
"Kinderen halen en brengen, klusjes doen, dingen voorbereiden.
Allochtone ouders zijn het niet gewend dat er iets van hen verwacht wordt op de club en dat idee willen we veranderen.
"

Maar wat mij vooral interesseert ... nu die allochtone papa's ook langs de lijn zullen verschijnen ...
hoe klinkt "Vuile zwarte a moeder is een hoer" of "Steek die fluit maar in je reet" in het Berbers of Turks?
Hoop dat ze daar goede lesgevers hebben bij de8.

woensdag, februari 13, 2008

romantisch?


Mijn idee van romantiek is het niet meteen, maar bij bakkerij Marka in de Julius de Geyterstraat kan je voor zondag een Valentijnsontbijt IN de etalage winnen.

Ik weet niet of schoonheid óók een criterium is om de prijs te winnen,
maar als er zondag bejaarden met openvallende badjassen in de etalage zitten,
of met niet veel meer dan een paar pantoffels aan, …
dan heb IK geen zin meer in een paar pistolets!

zondag, februari 10, 2008

moord


Dan ben je als hetkielblogt.be redactie eens een keer voltallig op citytrip naar Rome, ...
NET dan plegen ze een moord op het Kiel.
Of zoals ze dat bij het Nieuwsblad zo fijntjes ("sensatie? wij? nooit!") benoemen:
ILLEGALE TURK AFGESLACHT VOR CAFE

zondag, februari 03, 2008

sinds 1935


Tuurlijk wonen er al lang migranten op het Kiel.
Van Spanjaarden over Marokkanen tot Turken.
Maar toch staat het er wat vreemd op de etalage van de nieuwe köfte- en pittazaak op de hoek van de Abdijstraat en de Berendrechtstraat:
"SINDS 1935"

Binnenkort na de extra portie looksaus toch ook eens vragen wat ze daar nu juist mee bedoelen.

vrijdag, februari 01, 2008

croissantje


We kochten al enkel in hoogste nood (lees: als echt ALLE andere bakkers in de buurt sluitingsdag of vakantie hadden) brood bij hen, maar toch … het blijft sneu.
De Kielse croissanterie op de Abdijstraat is failliet.
De zaak staat over te nemen.

Niet WEER een groentenwinkeltje in de plaats hé …

vrijdag, januari 18, 2008

microklimaat



(foto Het Nieuwsblad)
Op het Kiel groeien al paasbloemen.
Dat viel Het Nieuwsblad op.
En inderdaad vlakbij de oprit van de A12 staan op de middenberm een aantal paasbloemen.
Bioloog Koen Es -die door de krant om een reactie werd gevraagd- gelooft het zelfs niet: "De winterbloeiers zoals ranonkelstruikjes, toverhazelaars en winterzoet staan volop in bloei, minstens twee à drie weken eerder dan in een normale winter. Paasbloemen ook al in bloei? Nee, dat kan ik niet geloven. Maar de eerste krokus in bloei werd ons wel al bevestigd."

dinsdag, januari 15, 2008

café de ratten


Café Nova op de VIIde-Olympiadelei is niet meer.
De zaak kleurt nu helemaal paars en kreeg ook bijhorende naam: "De Ratten".
Voorlopig weinig te melden over het nieuwe interieur, want de hetkielblogt-redactie had nog geen tijd om het etablissement aan zijn gevreesde sterrentest te onderwerpen.
En bovendien zijn de ramen "geblindeerd" waardoor binnenkijken onmogelijk wordt.

Toch maar even afwachten of nóg een supporterscafé -er zijn nu al minstens 4- ook op al die dagen dat er niét gevoetbald wordt "leefbaar" blijkt te zijn.

zaterdag, januari 12, 2008

silverjevo



Het lijkt Sarajevo in de jaren '90, maar het is gewoon het Kiel.
Eén van de Silvertoptorens tijdens de renovatie.
En dat door de lens bekeken van Flickr-fotograaf Fanumanu.

Wat de hetkielblogt-redactie van die renovatie vindt, weet u ondertussen al wel.

Oh ja: en nog een gelukkig nieuwjaar, veel wijkfeesten en de beker én de titel gewenst voor Beerschot in 2008

zaterdag, december 29, 2007

dodelijk ongeval met tram


In de Kolonel Silvertoplaan is deze avond een bejaarde man gestorven nadat hij was aangereden door een tram.
Dat meldt Gazet van Antwerpen (artikel wél online).
Het ongeval gebeurde kort na 17 uur.
De man van 83 stak over en werd gegrepen door een tram van lijn 4 die van het Kiel richting binnenstad reed.

VRT heeft ook een foto en videobeelden van net na het ongeval.

donderdag, december 27, 2007

veldrit


Is het al 1 april?
Gelezen in Het Laatste Nieuws gisteren:
"Chris Goossens, dokter van voetbalclub Germinal Beerschot, wil een veldrit organiseren in en rond het stadion van de eersteklasser. De idee voor een stadioncross op het Kiel zit nog in een initiële fase"

Ook op Teletekst staat stukje.
Met citaat van Goossens:
"Lichtsterkte, ruimte, tribunes, faciliteiten voor VIPs: alles is aanwezig om er iets moois van te maken.

Euhm, vergeet er niemand iets?
Slijk …
Of gaan we van de Beerschot grasmat een patattenveld maken?
Of de straten rond het stadion vol modder gooien?

Echt NOOIT gedacht toen ik in 't stad kwam wonen dat er ooit een veldrit door mijn straat zou trekken.

dinsdag, december 25, 2007

nest



En aan dat blad daar kwam een nest.
O jongens wat een nest was dat!


Het Kiel krijgt een nest.
En wat voor één.
Tussen de Braem (poten-) blokken bouwen twee Nederlandse kunstenaars -Andreas Hertfeld en Suus Baltussen- een gigantisch nest.
Elke dag mogen 20 Kielenaars (volwassenen en kinderen) mee komen helpen bouwen.
Dat schrijft het wijkblad De Kielse Klanken Krant.

De bouw begint op zaterdag 15 maart met een groot startfeest.
En eindigt op zondag 27 april met een gigantisch volksfeest op het Kiel.
Wie zich wil inschrijven om mee te bouwen kan dat op 03/259.04.20 bij cultureel centrum Nova.
Ik hoop dat ik ergens tijd vind -én nog op tijd ben- want het lijkt me een heerlijk project.
Zeker als je ook de foto's ziet van het vorige nest dat de twee kunstenaars in Nederland bouwden.

De kleinste redactiemedewerkster van hetkielblogt.be -nu 4 en een half- piept ook al van enthousiasme in ons nestje.

Ps:
Iemand de kerstmannenrace zaterdag gezien?
Succes? Of net niet?
Foto's?

vrijdag, december 21, 2007

Adios tapas


Een klap voor wie graag lekker eet op het Kiel.
Het Centro Iberico -het Spaanse restaurant in de Hockeystraat- verdwijnt.
De uitbaters zien nieuwe investeringen niet zitten omdat in de buurt de straten een tijd opgebroken worden.
Dat schrijft Het Laatste Nieuws vandaag (artikel niet online).
Uitbaters Ivan en Aneta Enthoven verhuizen de zaak naar Sint-Job-In-'t-Goor.

Wel shocking in het artikel is de volgende quote van Ivan:
"De overgrote meerderheid van de klanten zijn trouwens Belgen.
Voor alle duidelijkheid: ik ook, ondanks mijn donkere uiterlijk.
Toen ik de zaak in 2004 overnam, had ik nog nooit Spaans gekookt
"

En ik al die tijd maar denken dat ik in een authentieke Spaanse enclave op het Kiel mijn glas cava zat te drinken.
Tssss …
In de plek van het Centro zou een café komen.
Maar het moet al een fantastische hippe tent worden, vooraleer het dit verlies kan goedmaken.
(pinkt een gastronomische traan weg)

woensdag, december 19, 2007

Kiel: gidsland



We weten het natuurlijk al lang, maar het Kiel wijst de weg.
En de leerlingen van het Leonardo Lyceum op de Jan De Voslei hebben dat erg letterlijk genomen, schrijft Het Nieuwsblad.
Negen allochtone leerlingen zijn er een gidsbedrijf gestart.
Ze leiden andere jongeren op een shoppingtrip door Antwerpen.
De tocht gaat door de Diamantwijk, de Chinese wijk of het Kiel.
De primeur was gisteren voor een groep leerlingen uit Oostende.

zaterdag, december 15, 2007

buren



Even luren bij de buren.
Want ook in Hoboken hebben ze nu hun eigen weblog: Hoboken Blogt
Natuurlijk lopen ze achter tegenover het Kiel …
En natuurlijk is het duidelijk aan wie ze zich spiegelen …
En uiteraard zal het héél moeilijk zijn om dat niveau te halen …

Maar toch: veel succes aan de buren.
:)

woensdag, december 12, 2007

open brief


Kijk ik ben ook fan.
(al is het maar omdat ik in de schaduw van de club woon)
En ik vind het fantastisch dat ze het al weken op rij zo fantastisch doen.
Maar aangezien er nu al twee thuismatchen op rij ook voor mijn garagepoort geparkeerd wordt, publiceer ik met veel plezier de open brief die Harry Schram ("kritisch Kielenaar" en voorzitter van de Europese vereniging van dierentuinen) naar de burgemeester en een hele reeks politici stuurde.


Open brief : zomaar een zaterdagavond op het Kiel


Beste mensen,

U kent dat : niks op tv, geen àl te slecht weer, en een mens heeft anders al zo weinig beweging... Dus nog even een bescheiden avondwandeling maken, paar blokjes om op het Kiel. Boven de huizen schijnt hier en daar het stadionlicht van Germinal-Beerschot, in de achtergrond weerklinken bij vlagen de emoties van de supporters. Bergen (Mons) op bezoek, blijkbaar. Ik ben opgegroeid op het Kiel en woon er al bijna mijn hele leven - ik heb nooit anders geweten dan dat het voormalige olympisch stadion hier af en toe hele volksmassa's op de been brengt. Fantastisch, voetbal is een feest zeggen mensen die ervan houden, en dat gun ik hen van harte. Het stadion is uitstekend bereikbaar met het openbaar vervoer (niet alleen tram 2 maar ook de gloednieuwe en met een stevige campagne ondersteunde nieuwe lijn 6, plus nog wat buslijnen). Aan de bij het stadion geparkeerde autocars te zien, kiezen heel wat supporters ervoor om onderweg alvast samen de overwinning voor te bereiden, en vervolgens op de terugweg samen te vieren dan wel elkaar te troosten. En wie ervoor kiest om met de auto te komen (of wie die keuze niet gegund is wegens het ontbreken van een goed functionerend openbaar vervoer), kan gebruik maken van minstens een tiental parkeerterreinen die allemaal op maximaal 15 minuten wandelafstand van het stadion liggen. Allemaal goed geregeld, zou je dan denken.

Mijn avondlijke wandeling biedt evenwel een ietwat andere aanblik, en dat is helaas niet alleen bij deze wedstrijd het geval. Overal waar je ziet, staan er auto's. Ik woonde vroeger bij het Bouwcentrum, en sinds tien jaar bij het Beerschotstadion, en ben dus op dit vlak het één en ander gewoon, maar wat ik vanavond te zien krijg, zorgt hier en daar vrees ik voor nieuwe records. Op een wandeling van ongeveer 40 minuten tel ik meer dan 300 foutgeparkeerde auto's. Op werkelijk alle fiets- en zebrapaden (dat laatste zonder één uitzondering), op bushaltes, en op parkeerplaatsen voor gehandicapten - maar ook gewoon met de vier wielen pardoes midden op het voetpad. Voetgangers en fietsers (waaronder uiteraard ook de andere voetbalsupporters) hebben maar uit te wijken, ze moeten tussen de auto's laveren, hier en daar over de rijbaan. Een honderdtal auto's staan alleen al op de middenberm van de VIIde Olympiadelaan, waar de wortels (en niet zelden de schors) van de toch al niet kerngezonde bomen gewoon aan stukken gereden wordt. Plantsoenen, verkeerseilandjes, het parkje aan het Hof van Tichelen : werkelijk elke vierkante meter groen in de buurt, waar geen hek rond staat, is door de "vrienden sportliefhebbers" gedegradeerd tot parkeerterrein. Autowielen trekken diepe sporen in het gras, en het zijn niet alleen de 4x4's die hierbij lastige hindernissen zoals hagen, struikgewas of boomwortels trotseren.

Ik wandel ook even voorbij mijn oude school : 13 jaar lang heb ik ooit met veel plezier doorgebracht op de schoolbanken van Pius X. Het was - en is naar ik mag hopen nog steeds - een progressieve school. Ook bij deze voetbalwedstrijd heeft de school weer een kinderspeelplaats tijdelijk tot parkeerterrein gedegradeerd. Dat doen ze ongetwijfeld met de beste bedoelingen. En toch blijft het mij verbazen dat dit zomaar kan... Ik wil geen paniek zaaien, maar het is algemeen bekend dat uit geparkeerde auto's wel eens wat pleegt weg te lekken, en bij het parkeren, starten en wegrijden komt er ook heel wat fijn stof vrij. Ik ben misschien een ouderwetse zeur, maar voor mij horen die stoffen volstrekt niet thuis op een kinderspeelplaats. Nu brengt dat parkeren ongetwijfeld een stevige duit in het zakje voor één of ander erg nuttig schoolproject. Ik zou dan ook durven voorstellen dat men het geld goed belegt, dan kan men er later de eventuele rekeningen mee betalen van bodemonderzoeken of misschien wel saneringswerken, of desnoods de schadeclaims van slachtoffers.

We zetten onze wandeling voort, en kijk : er zijn ook enkele straten, waarin een totaal parkeerverbod geldt : de onmiddellijke omgeving van het stadion. Daar staan alleen politievoertuigen geparkeerd. De agenten zelf zijn nauwelijks te zien. Er moeten er nochtans verschillende tientallen zijn, die hier de wacht houden : voetbal is tegenwoordig immers niet alléén maar een feest. Tientallen agenten die standby zijn, terwijl er pakweg twintig meter verderop 300 - veelal zware - verkeersovertredingen gebeuren...

Nergens, maar dan ook nergens, zie ik een bekeuring, of enig ander spoor van politiemensen die optreden tegen deze massale aanval op de leefbaarheid van onze buurt. Niemand, maar dan ook niemand, vindt het blijkbaar nodig om iets te ondernemen tegen dit "groepsvandalisme" in ons schaars openbaar groen. De daders zullen ongemerkt ontkomen, de rekening is voor ons allemaal. Nochtans gaat het hier niet om ongrijpbare want onbekende graffitispuiters of andere anonieme vernielers : op elk van die auto's hangt netjes een nummerplaat, een visitekaartje van de schuldige als het ware.

En dan begint een mens wat na te denken, zo op een druilerige avond op het Kiel. Ik weet niet hoeveel men uitgegeven heeft aan de (bijzonder fraaie) promotiecampagne voor de nieuwe lijn 6 - ongetwijfeld een heel bedrag. Maar hoeveel automobilisten zouden er vanavond de overstap gemaakt hebben ? Wees gerust, ik ben absoluut geen rabiate autohater, ik heb zelf zo'n ding, en maakte er tot voor enige tijd ook (al te) vaak gebruik van. Ik zie liefst zoveel mogelijk mensen gebruik maken van trein, tram en bus, én voor wie dat niet kan zijn er de beschikbare parkeerterreinen in en rond de buurt, maar ik verder gun ik alle overige voetbalsupporters zelfs nog dat ze in onze buurt parkeren, waar mogelijk en toegelaten. Voor mij is de straat van iedereen, ik zou er zelfs niet aan denken om middels stoel en bezemsteel een plekje voor mezelf te reserveren. (Trouwens, ik ben geen verkeersexpert, maar ik vrees dat bewonersparkeren bij dit soort "onregelmatige" evenementen wellicht niet kan werken). Neen, ik denk dat de politie gewoon consequent en herhaaldelijk moet optreden tegen al die flagrante (en wellicht vaak hardnekkige) overtreders, want dat zou tenminste

a) aan iedereen duidelijk maken waar de grenzen liggen,

b) de mogelijkheid scheppen om eventuele schade aan het openbaar groen te verhalen op de daders,

c) een aantal supporters motiveren om de volgende keer toch maar met bus of tram te komen en

d) een aardige cent in het laadje brengen - geld dat misschien besteed kan worden aan bussen of trams van en naar de reglementaire parkeerplekken, of tenminste aan bewegwijzering naar die plekken ?

Nu was ik zelf lang genoeg van dichtbij bij ons aller stadsbestuur betrokken om te beseffen dat - ik druk me voorzichtig uit - bij het het nemen (of juist niet nemen) van beleidsbeslissingen niet altijd uitgegaan wordt van een goed evenwicht tussen principes, logisch denken en gezond verstand. Maar anderzijds geloof ik niet zo in complottheorieën en andere politieke fabels : als mijn mede-buurtbewoners (en een occasionele politie-agent) weer 'ns beweren dat de politie in haar beleid ten aanzien van de Beerschot-parkeerterreur in de eerste plaats rekening houdt met de paarse sympathieën van onze burgemeester, dan geloof ik daar dus niks van. Janssens houdt te veel van zijn stad (en van zijn buurt) om dit soort spelletjes te spelen, en die fiere A in zijn (en ons aller) "'t Stad is van A" slaat (dacht ik toch) niet op Arrogantie, Achteloosheid of Autoterreur... Maar wat onze buurt betreft liefst dringend een beetje op Actie en Aanpakken...


Harry Schram

Kritische Kielenaar

maandag, december 10, 2007

kerstmannenrace (2)


De Abdijstraat is boos op Q-music.
De radiozender organiseert op woensdag 19 december de Q-Santa-Run op de Meir.
Klinkt bekend?
Dat klopt: eerder lieten de winkeliers van de Abdijstraat al weten dat zij op zaterdag 22 december een kerstmannenrace organiseren.

"Wij waren eerst", zegt Bert Van Buggenhoudt van winkelcentrum Abdijstraat boos in Het Laatste Nieuws (artikel niet online).
"De kerstmanrace was óns idee. Het is raar dat de radiozender met exact hetzelde idee aan komt zetten

zondag, december 09, 2007

lammetjes in de pit-stop


Zelfs op zondag nog snel even een paar boodschappen doen, blijft op het Kiel een belevenis.
Ik had nog munt en een tros bananen nodig.
Dus ging ik naar de vernieuwde groentenwinkel op de Abdijstraat.
Die is nu -na maandenlange verbouwingswerken- een echte supermarkt.
Met winkelmandjes, een koeltoog, fel verlichte displays, …
Zélfs de lange wachtrijen zijn helemáál echt.

De rij stond zondagmiddag helemaal tot achteraan in de winkel.
Een Afrikaanse vrouw had het daar niet op begrepen.
Dus liep ze helemaal tot vooraan, vroeg aan een Vlaamse man of ze even voor mocht, en ging aan de kassa staan.
Zo'n 15 mensen voorstekend.
En ook al was degene aan wie ze het vroeg zo braaf om haar voor te laten, zo had de rest van de rij het niet begrepen.
Vooral de Marokkaanse klanten in de rij (ik laat de "van Vlaamse origine" of "Turkse origine" of "allochtoon" en "autochtoon" hier even achterwege … anders wordt het écht ingewikkeld).
Dat mondde uit in een enorme scheldpartij.

"C'est impoli madame"
"Je suis bien elevé monsieur."
En of ze het ook aan al die andere mensen in de rij had gevraagd.
En zij weer: dat ze dat niet moest doen … dat die ene meneer zo vriendelijk was geweest …
En toen moeide ook nog een andere Afrikaanse vrouw in de rij zich:
"C'était trés trés impoli"
Nog meer ruzie …

En naast mij in de rij twee héél typische Kielse madammen tegen elkaar:
"De wereld got dor nie van vergaan hé …"
"Mor nee madam. En 't is zondag hé. We hebben eigenlijk tijd hé."

Daar sta je dan aan te schuiven met je busseltje munt.
In supermarkt "Pit-stop".
Waar aan de kassa een papier uithangt:
"Pit-Stop -> Lammetjes te koop -> 230 euro"

Veel typischer Kiel dan dat maak je het niet mee

donderdag, december 06, 2007

clip



Axl Peleman heeft een videoclip opgenomen op het Kiel.
Dat schrijft Gazet van Antwerpen (artikel wél online).
In kleuterschool Kameleon kennen de kleuters de tekst van "’t Kiel trekt op een kleurdoos" -de volgende single- nu helemaal vanbuiten.

Toch komt de clip niet op MTV of TMF.
De video zal enkel op Youtube te zien zijn.

UPDATE:
de clip is hier te zien … enkel nog even doorklikken … mooi hoor: die blokken van Braem zo chique gefilmd

dinsdag, december 04, 2007

Kerstmannenrace



Wie is de snelste Kerstman van het Kiel?
Dat wordt op 22 december uitgemaakt op de Abdijstraat.
Iedereen is welkom zolang die maar qua outfit "Kerst" uitstraalt.
Niet alleen de snelste wint.
Er zijn ook prijzen voor de mooiste en (deze trofee is voor mij) onfortuinlijkste kerstman.
Inschrijvingen op 22 december vanaf 13u aan het pleintje aan de Abdijstraat en de St.Bernardsesteenweg.
Start van de race om 15 uur.
Hetkielblogt.be bezint zich nog over deelname.