vrijdag, september 29, 2006

Buurvrouw (het kiel kiest 8.0)



Van het ene naar het andere uiterste van het politieke landschap.
Lieve Pepermans staat op de 2de plaats voor PVDA+ bij de districtsverkiezingen. Maar ze is vooral ook mijn achterbuurvrouw.

• Hoe lang woon je al op het Kiel?
"Sinds december 2001 woon ik in de Turnersstraat"
• Wat doe je in het dagelijkse leven?
"Ik ben advocaat bij Progress Lawyers Network in de Broederminstraat in Antwerpen. Ik houd me vooral bezig met vreemdelingenrecht en personen- en familierecht"
• Wat is je favoriete winkel in de wijk?
"De Hema. En sedert kort de H&M in den Tir. En ook de koffiewinkel in de Abdijstraat"
• Waar ga je iets drinken/hapje eten in de buurt?
"Opnieuw : de Hema. Mijn kinderen zijn dol op de pannekoeken, en vooral op de smarties die erbij geserveerd worden. Van tijd tot tijd gaan we een hapje eten in de Borsalino aan de De Bruynlaan. Ik wil al lang nog eens gaan eten in het Spaanse café/restuarant aan den Beerschot, uitgebaat door de vader van Mathew, klasgenootje van mijn kids op Leefschool Toverbol"
• Wat is de grootste troef van het Kiel?
"Zijn volkse karakter. Iets van we kennen elkaar allemaal, en we vinden het hier leuk om wonen. De hartelijkheid van de mensen. Vooral voor de van oorsprong Marokkaanse mama's van aan de overkant van mijn straat heb ik een boontje. Zo'n lieve dames. En dan nog : Leefschool Toverbol in de Wittestraat. Fantastisch geëngageerde leerkrachten. Hier leren de kinderen hoe samen te leven, en respect te hebben voor de eigenheid van elk kind, van welke afkomst ook"
• Wat is het grootste gemis?
"Daar moet ik eens diep over nadenken. Een leuk café!"
• Noem twee heel concrete dingen die je voor deze wijk zou willen realiseren in de districts- of gemeenteraad?
"(1) Het wonen is erg duur. De woonlast zou al goedkoper zijn als de facturen voor elektriciteit en gas zouden verlagen. Waarom 21% BTW betalen op een goed dat noodzakelijk is? Als de BTW naar 6% zou verlaagd worden, kan dat tot 200 euro besparen per gezin. Met een stedelijk energiebedrijf waarbij de stad elektriciteit en gas 'in het groot' aankoopt, kan het nog goedkoper. (2) Gratis parkeren in Den Tir (net zoals Wijnegem Shopping Center) zal meer volk aantrekken en voor minder parkeerproblemen in de straten rond de Abdijstraat zorgen (en dan kunnen de parkeermeters ook terug afgeschaft worden)"
• Persoonlijk mis ik een leuk -wat jonger- café met terras op het Kiel (denk aan het Zeezicht op Zurenborg, de cafés op het Mechelseplein of de Entrepot du Congo op het Zuid). Is er iets dat je kan doen in de districtsraad om deze wijk aantrekkelijker te maken voor mijn potentiële cafébaas?
"Ik kijk al langer uit naar het uitbaten van een café bij de speeltuin van het Kielpark, à la Nachtegalenpark. De 'hoeve' staat er. Maar inderdaad de cafés die je opsomt, zijn van mijn favorieten. Laat maar komen..."

Geen opmerkingen: